20/09/2015 Toverland

18/10/2015 Uit Door Nathan

Vandaag zakten we af richting Toverland!

page266

De eerste keer dat ik er kom. Beetje schandalig eigenlijk, want het is helemaal niet ver en ook geen duur park. Bovendien staan er wel enkele leuke achtbanen waarvan de Troy natuurlijk de topper is.

page268

Toverland is eigenlijk nog een heel jong park. Het is ontstaan in 2001 met één indoorhal en is sindsdien heel snel gegroeid tot een volwaardig pretpark.

page264

We kwamen aan en zagen meteen dat het niet erg druk was, dat beviel me wel.

page05

Als je binnenkomt in het park, kom je meteen in de éérste grote indoorhal, het Land van Toos. Hiermee is het allemaal begonnen. Slimme zet van Toverland want in die tijd had je Plopsa Indoor Coevorden nog niet. Daarmee was het het eerste indoorpretpark van Nederland en kon het dus zowel in de zomer als winter geopend blijven.

page189

En het heeft duidelijk geloond, want 14 jaar later is het één van de grootste pretparken van Nederland.

page206

Als je binnenkomt in het Land van Toos, bots je meteen op de eerste attractie. Sim Sa La Swing, de wellenflug van het park. Hij was echter gesloten omdat ze hem gaan vervangen.

page197

Oogt niet echt mooi, zo vlak aan de ingang maar hij was al een tijd defect. Bovendien kan ik het alleen maar aanmoedigen dat pretparken hun attracties zo goed onderhouden.

page182

Dit is wel typisch Toverland, het wordt aangekondigd met een mooi tekstje. Ze gaan een beetje de kanten van de Efteling op met dit soort dingen, wat natuurlijk zeer goed is.

page196

Daarnaast staat een grote klimberg, de zogenaamde Klimhoed.

page198

Met natuurlijk een lange glijbaan die daar niet mag ontbreken.

page199

Er ligt ook een plein met een fonteintje.

page179

Met de Morrel Hopper. Heb best lang moeten wachten voor er iemand in ging voor een foto. Hij had echt bijna geen klanten.

page194

Verder in de hal staan er koffietassen.

page205

En nog een autobaan.

page204

Er staat ook een appelcarrousel waar ik toevallig geen foto van heb… In de eerste hal staan vooral kleine attracties.

page188

Verder staan er ook heel veel speeltuigen. Deze om te beginnen. Zo zie je dat Toverland echt begonnen is als een grote speeltuin/kinderpark.

page219

Het ene speeltuig na het andere. Hier was een speeltuin voor de allerkleinsten. En van dit speeltuig vond ik het echt wel de moeite om een foto te nemen!

page222

Het Toverhuis was de eerste attractie die we gingen doen. Het is eigenlijk ook niet meer dan een speeltuig. Deze staat er niet vanaf het begin, hij is in 2008 bijgebouwd in het park.

page166

Je krijgt een toverstok met een knopje dat je op doelen moet richten waarna er iets beweegt.

page212

Zowel binnenin het huis als ‘buiten’.

page215

Best leuk voor kleine kinderen maar wij waren er snel doorheen.

page214

Helemaal rechts in de hal staan nog 3 waterglijbanen.

page178

Toch zo’n kwartier ervoor moeten wachten. Toen we boven kwamen werd snel duidelijk waarom en ik vind het best opvallend. Je mag maar met één persoon tegelijk in een rubberbootje, nog nooit eerder gezien. In de meeste parken mag je er met twee in.

page176

Ik heb alleen de buisglijbaan gedaan wegens de rij. De andere zijn hetzelfde als in Bobbejaanland of Bellewaerde.

page172

Uiteindelijk word je helemaal niet nat waar ik best blij om was, want echt warm was het niet.

page173

De laatste attractie in de eerste hal is meteen de eerste achtbaan, de Boomerang. Hij staat er ook al sinds het begin en toen was het toch al een redelijk grote investering. Al is het helemaal geen grote achtbaan.

page202

Na de lifthill ga je naar beneden en ga je door twee schuin gezette bochten.

page211

Daarna ga je door een spiraal rond de Appelcarrousel, je maakt nog een bocht waarin je geflitst wordt en staat daarna alweer in het station. Zo doe je twee rondjes maar het blijft een redelijk korte achtbaan.

page203

Voor de kinderen een erg leuke achtbaan, maar wij hebben het na één keer wel gezien.

page208

En dit is dus de reden waarom ik een nieuwe camera nodig heb… Mijn fotograaf kon er helaas niet bij zijn dus heb ik het moeten doen met mijn oude camera met dit als resultaat… Zeker indoor zijn de foto’s een ramp, het feit dat het er best donker is in die hal helpt natuurlijk ook helemaal niet. En het gaat niet om één foto, maar om ze allemaal… Volgende keer dat ik een (gedeeltelijk) indoorpark bezoek, zorg ik dat ik een nieuwe camera heb gekocht!

page211

We gaan door en klein gangetje verder naar de Magic Forest, de tweede indoorhal, die in 2004 bijgebouwd is.

page164

Het klein gangetje draagt de naam Mirakelroute. Waarom het zo heet weet ik niet, maar het is in ieder geval erg mooi gemaakt.

page163

In de tweede hal staan net iets grotere attracties. We beginnen met de eerste attractie: Villa Fiasko.

page138

Een klein funhouse zoals je dat op de kermis ziet. Ook in Phantasialand heb je een gelijkaardige maar dat is natuurlijk een heel stuk groter.

page145

Je kon zo instappen dus we hebben hem drie keer na elkaar gedaan. Het stelt eigenlijk niet zoveel voor. Een beetje standaardelementen erin, draaischijven en loopbanden.

page146

Ook draaiende tonnen mogen natuurlijk niet ontbreken.

page147

Loopbruggen moet je ook over. Wat opvalt is dat je alle hindernissen gewoon voorbij kan lopen. Zelfs voor mensen die de ‘moeilijke’ trap niet op wilden lag er een gewone trap.

page149

En het huis sluit af met een lange glijbaan, of loopband naar beneden, maar die was kapot en afgesloten.

page151

Wel leuk maar we moeten verder. Naast het funhouse staat de ‘nieuwe’ attractie van het park, de Maximus’ Blitz Bahn. Hij staat er namelijk al langer, maar is afgelopen winter helemaal vernieuwd. Hier stond door de lage capaciteit wel een redelijk lange wachtrij, 40 minuten hebben we hier moeten aanschuiven. De wachtrij schiet ook echt niet op… Gelukkig is hij wel mooi aangekleed.

page158

De grote knikkerbaan boven je hoofd is best leuk om te kijken. Er rolt een knikker over een soort rails en hij laat dingen bewegen.

page159

Na een tijd kom je in het station en kan je instappen. Het is eigenlijk niet echt een achtbaan maar eerder een rodelbaan. Je bepaalt zelf hoe snel je gaat. Echte pretparkfans houden natuurlijk gewoon heel de tijd die hendel op volle gas en genieten van de snelheid.

page160

Verder is het opvallend is dat de rodelbaan elektrisch wordt aangedreven. Het voordeel is dat je zowel naar boven als naar beneden kan gaan en dus geen lifthill hebt. De rit start en je gaat direct volle gas vooruit.

page161

Behalve het station en de remmen bevindt heel de baan zich buiten. Hij is onlangs overdekt zodat hij ook in de winter kan draaien.

page258

Het is uiteindelijk wel een leuke attractie die een leuk achtergrondverhaal heeft, maar langer dan dit zou ik er toch niet voor aanschuiven. De attractie heeft nu eenmaal een lage capaciteit waardoor er vaak lange rijen staan…

page259

In de hal staat ook nog een gigantisch klimrek. Uiteraard konden we het niet laten er even in te kruipen.

page117

In het speeltuig zitten ook twee glijbanen met pijnlijke rollers in.

page139

Met een deftige camera kan je er mooie foto’s nemen van het gebied. Ik heb het geprobeerd maar met zo’n ding als ik heb geraak je indoor echt niet ver.

page154

Er was ook nog een show bezig voor kinderen… Trekt weer wat volk dat niet bij een attractie te wachten staat, maar wij zijn er zo aan voorbijgelopen.

page148

De volgende attractie is de Wirbelbaum. Een best leuke attractie die niet veel plaats inneemt. Beetje opvulling dus, maar wel op een creatieve manier, want ik ken geen enkel ander park waar zo een ding staat. We konden zo instappen dus maakten we even een ritje, en het is nog wel leuker dan je zou denken.

page152

Deze carrousel stond vroeger buiten, maar hebben ze dit jaar naar binnen verplaatst en mee betrokken bij het thema van de Maximus’ Blitz Bahn.

page153

En deze attractie stond ook nog in de Magic Forest.

page128

Dan restte ons nog één attractie voor we rond waren in dit themagebied: de Backstroke, de logflume van het park.

page66

Een attractie die zowel indoor als outdoor ligt. De wachtrij en het station liggen binnen. De rij is lang en kaal waardoor het niet erg opschiet, maar na 20 minuten zaten we in de attractie.

page126

In de wachtrij maken ze wel gebruik van een goed systeem, halverwege splitst de rij, zodat ze boten kunnen opvullen.

page121

Maar wat daar het nut van is als je één van de twee rijen sluit weet ik niet…

page123

En bovenaan de trap worden ook beide wachtrijen weer samengevoegd om de één of andere bizarre reden… Ik begreep het niet goed.

page127

Dan maar over naar de rit, je begint en maakt enkele slingerbochtjes tussen de rotsen en bomen.

page118

Dan ga je de eerste lifthill op.

page120

Je gaat achter het grote monster van de Backstroke, dat af en toe eens water spuit.

page119

Je komt op een draaischijf terecht die je omdraait en  gaat achterwaarts van de eerste drop af. Je wordt eigenlijk helemaal niet nat van deze drop.

page140

Je vaart een bocht door en komt vrijwel meteen aan de tweede lifthill. Daar word je meteen terug omgedraaid waarna je voorwaarts omhoog gaat.

page142

Tegelijkertijd ga je naar buiten waar je nog een stuk omhoog gaat.

page230

Je komt aan in de grote toren waar je opnieuw op een draaischijf gaat staan en voorwaarts wordt gezet. Dit snap ik eerlijk gezegd niet goed, ze kunnen hem toch beter gewoon in één keer laten doordraaien als je boven bent? Die draaischijf beneden is eigenlijk zinloos nu.

page100

Het is nog best een hoge drop, vooral aangezien het park nog erg klein was toen hij gebouwd werd.

page75

Daarna stort je dus van de grote drop die gevolgd wordt door een flinke splash!

page73

Gelukkig werden we ook hier niet al te nat.

page69

Daarna vaar je terug naar binnen en kan je in het station weer uitstappen.

page132

Al bij al een leuke attractie.

page61

Tot zover het indoorgedeelte van Toverland. We gaan over naar de outdoor gebieden.

page116

Als je uit de grote hal van de Magic Forest gaat, kom je nog enkele speeltuigen tegen. Naast dit speeltuig stond hetzelfde voor drie personen en ik moet zeggen dat je er nog best hard mee kan gaan, zeker als die dingen nog eens gaan schommelen ook. Ze vallen in de pretparken tegenwoordig over de meest belachelijke veiligheidsmaatregelen, maar dit kan zomaar allemaal. Niet dat ik wil dat ze dit ook gaan verbieden, integendeel. Maar ik ga het nooit begrijpen…

page70

Er liggen ook een soort van Dansende Fonteinen zoals in de Plopsaparken.

page229

En een vreemd iets waarvan ik me afvraag wat het is.

page68

Verder stonden er nog enkele waterspeeltuigen en -hindernissen. Eigenlijk is dit bijna een zwembad.

page76

Nog iets opvallend in verband met die veiligheid: geen hekken langs het water. Kleine kinderen kunnen er zo invallen. Ja dat hebben we die dag gezien. Over een sjaaltje in een attractie doen ze moeilijk maar kinderen kunnen wel rustig het water inlopen… Het blijft toch een vreemde wereld.

page65

Er staat ook nog een klein doolhof.

page225

En nog een soort van trampoline. Best een lachen ding.

page201

Toverland barst echt van de speeltuigen. Het ene na het andere, maar een outdoorspeeltuin hadden we nog niet gehad.

page200

En nog een kleine waterspeeltuin…

page226

Survivalparcoursen staan er ook, maar hebben we overgeslagen. Achteraf gezien niet erg, want ze bleken een dagje gesloten te zijn.

page263

En bij deze hebben we het Land van Toos en de Magic Forest helemaal gezien. We gaan over naar het volgende themagebied: de Troy-Area.

page78

Je wordt in de zone verwelkomd door het Trojaans Paard. Iedereen kent de legende daarrond wel.

page80

De topattractie van dit gebied is natuurlijk de Troy. Maar eerst moeten we nog langs enkele andere attracties. Scorpios is de eerste.

page60

Het is een schommelboot die zeer mooi gethematiseerd is.

page84

Compleet met springend water eronder.

page83

Nog best een groot station voor zo’n klein bootje.

page99

We gingen zelf ook maar eens een ritje maken aangezien het zo rustig was. Een wachtrij was er dan ook niet, of toch nauwelijks.

page85

Het eerste wat me opviel is dat het geen gewone Huss piratenboot is. Dat zie je zo aan de vorm van de boot, de twee laatste banken achteraan zijn kleiner en hebben een gemeenschappelijke ingang aan de boot. Ook de beugel is iets anders.

page96

Na wat opzoekwerk blijkt hij gebouwd te zijn door Metallbau Emmeln. Wat nog opvallend is, is dat er onboard muziek zit op de boot. Is de eerste keer dat ik zoiets zie bij een schommelschip.

page93

Verder schommelt hij nog best hoog. Het is natuurlijk geen Halve Maen maar voor de afwisseling toch eens leuk om te doen.

page89

Achter de Scorpios liggen de Paarden van Ithaka. Een ponybaan zoals we die wel vaker zien in de pretparken, al vind ik deze toch erg mooi afgewerkt.

page97

En dan komen we bij het grootste hoofdstuk van Toverland, de Troy!

page101

De Troy is de langste, snelste en hoogste houten achtbaan van de Benelux. Hij is gebouwd door Great Coasters International (GCI) en geopend in 2007. Moet toen best een vreemd zicht geweest zijn. In die tijd bestond de Magische Vallei nog niet, dus bestond dit park uit twee gigantische speelhallen en de grootste houten achtbaan van de Benelux… Ergens klopt dat niet.

page95

Ondertussen is Toverland gegroeid tot een groot, volwaardig pretpark dus past het er prima. Daarbij hebben grote investeringen Toverland groot gemaakt. Het park bestaat bijna alleen maar uit grote investeringen en dat loont duidelijk.

page247

Ik verwachtte veel van deze attractie, dus we gingen snel een ritje maken. Een wachtrij van zo’n 10 minuutjes. Jammer dat hij maar met één trein reed, anders werd de wachttijd gehalveerd.

page103

Het viel me op dat er net zoals bij Joris en de Draak in de Efteling zulke irritante riempjes zijn die je moet dichtdoen. Vertraagt alleen maar het in- en uitstappen. Ik vraag me af wat voor nu het heeft, als de beugel dicht zit volstaat het toch?

page112

Niets van aandrijving in het station. Gewoon de remmen los en gaan. Is denk ik altijd zo bij GCI.

page111

Als je bent ingestapt en vertrokken, maak je eerst een klein bochtje en gaat daarna de lifthill op naar de 35 meter hoogte.

page249

Waarna je meteen van de bochtvormige first drop stort. Geen bochtenwerk bovenaan, gewoon recht naar beneden en zo moet het!

page01

Wat een afdaling! Ook de snelheid van de baan is geweldig. GCI-kwaliteit dit!

page102

Je raast even vlak over de grond door een klein bochtje en schiet opnieuw de hoogte in.

page253

Je gaat terug naar beneden en daarna blijf je relatief dicht bij de grond om de snelheid erin te houden.

page81

Ik moet zeggen dat ik de baan nog best ruw vond. Ik ken er natuurlijk veel ergere dan deze, maar van GCI ben ik toch soepeler gewoon.

page02

Niet dat dat de baan slecht maakt natuurlijk. Het blijft een fantastische achtbaan. De snelheid, first drop en airtime zijn geweldig.

page252

En alsof het nog niet genoeg is, ramt de baan ook nog eens door het station heen op een soort van tweede verdieping. Maakt behoorlijk veel lawaai maar is wel een leuk element.

page110

Met een snelheid van 90 km/h scheur je door de bochten. Echt een lange rit zonder ergens remmen. Zo moet het!

page03

En na 1077 meter sta je terug in het station.

page108

Omdat het zo rustig was hebben we direct acht ritjes gemaakt. Wat een geweldige baan, veruit de beste houten achtbaan van de Benelux en eentje waar Toverland heel trots op mag zijn! Ik kan hem alleen maar aanraden.

page109

En bij deze zijn we ook alweer rond in de Troy-Area. Daarachter ligt het vierde en laatste themagebied, de Magische Vallei.

page59

Waar me meteen beginnen bij de eerste attractie. De rapid river van het park.

page51

Ook hier viel de wachtrij wel mee, een kwartiertje moeten wachten. Erg is het niet en bovendien is de wachtrij binnen schitterend afgewerkt. Daarna kan je instappen en beginnen aan een nat ritje in deze rapid.

page238

Hoewel dat nat worden bij ons nog meeviel, gelukkig. Enkele anderen waren redelijk nat, want af en toe kunnen er flinke golven de boot inslaan. De attractie is gebouwd door Hafema, dat wel bekend staat voor redelijk natte rapids. Het heeft onder andere ook de River Quest en El Rio gebouwd.

page46

De rit begint vrij rustig, maar daarna kunnen toch al enkele golven de boot inslaan. Vervolgens kom je aan een waterval die boven de baan hangt en die net op tijd uitgaat. Ondanks dat hij uitgaat word je nog best nat, aangezien hij nog wat nadruppelt.

page240

Je gaat verder en gaat een kleine tunnel in. Ook hier kunnen nog enkele golven kunnen de boot inslaan.

page241

Je ziet bij deze wildwaterbaan van bovenaf trouwens goed hoe de golven gecreëerd worden. Ze leggen balken in het water waardoor de rit een stuk wilder en natter wordt.

page237

Vervolgens kom je aan de tweede waterval. Hij ligt in een bocht waardoor je er vaak mooi in uitkomt. Je kan er niet ondergaan, maar van de nevel word je toch al nat genoeg.

page234

Daarna vaar je onder een beetje decorstukken waar water van af lekt.

page236

Er kunnen nog enkele golven de boot inslaan en daarna kom je alweer aan in het station.

page47

Je gaat een stukje omhoog en kan weer uitstappen. Veel variatie zit er niet in de rapid river, maar desondanks is het toch een vrij natte baan. Je hebt maar enkele bijzondere elementen, maar door de golven kan je toch flink nat worden.

page50

De Djengu River ligt niet ingegraven zoals de meeste rapids, maar ligt tussen de rotsen in de hoogte gebouwd. Ze hebben rond de attractie tal van watervallen waardoor het lijkt dat de baan lekt.

page09

Op heel wat verschillende plaatsen zie je dat.

page54

Hier kan je zelfs nauwelijks door zonder nat te worden.

page56

Dit is dus een beetje de stijl van Toverland en ik moet zeggen, het bevalt me wel. Ze gaan een beetje de kant van grotere parken zoals Efteling en Phantasialand op uit met dit soort creaties en dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

page239

Achter de Djengu River liggen enkele kinderattracties.

page233

Deze toren staat er bijvoorbeeld.

page42

Net zoals deze eendenmolen, helemaal in Toverlandstijl. Prachtig dit.

page45

Daarnaast staat nog zo’n airtrampoline. Variatie tot en met hier.

page41

En over variatie gesproken… Ik moet het niet meer toelichten zeker?

page48

Het was tijd voor de volgende attractie. Weer een achtbaantje!

page39

Dwervelwind is een spinning coaster die gebouwd is door Mack Rides en geopend in 2012. Ik verwachtte er niet al te veel van, maar uiteindelijk is het toch nog een zeer leuke achtbaan. Veel beter dan ik verwacht had.

page37

Een erg mooi aangekleed station.

page40

Zowel vanbinnen als vanbuiten.

page31

En ook de wachtrij, die onder de achtbaan doorloopt. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van geureffecten.

page36

Hij reed maar met één trein, maar ondanks dat moesten we ook hier niet wachten, we konden zo instappen en zelfs enkele ritjes blijven zitten.

page30

Je vertrekt en in een bochtje wordt meteen een actiefoto getrokken. Daarna ga je de lifthill op. Eenmaal boven maak je een kleine bocht.

page242

En daarna stort je de diepte in. Je bent dan al volop aan het draaien dus je gaat echt alle kanten op.

page20

Daarna maak je een bocht vlak boven de grond die vervolgens overgaat in een gekantelde bocht die rechtstaat… Heb geen idee wat de officiële benaming daarvan is.

page28

Vervolgens kent de rit nog heel wat scherpe bochten en draaimanoeuvres, terwijl je goed in het rond draait.

page33

En daarna sta je alweer in de remmen, waar de bakjes door sleepcontact terug recht worden gezet.

page35

Daarnaast is er ook bij deze attractie onboard muziek. Best mooie muziek en het maakt bovendien de rit een stuk boeiender.

page244

Een verbazend leuke baan die we direct vijf keer na elkaar gedaan hebben. Echt een aanrader dit.

page243

Naast de attractie bevindt zich een restaurant.

page22

Erg mooi afgewerkt. Vernoemd naar de naastliggende watershow Katara. Hij was toevallig bezig toen wij er voorbijkwamen.

page24

We zijn heel even blijven kijken maar daarna weer doorgewandeld. Ik heb het niet zo voor shows, doe liever enkele ritjes Troy extra.

page23

Er lag ook nog een waterspeeltuin, wat fonteinen over een brug. Kleine kinderen vinden het geweldig, zelfs met het weer van vandaag.

page19

De Survivalparcoursen voor junior lagen er ook nog…

page26

En dan is het alweer tijd voor de allerlaatste attractie.

page10

De Boosterbike is een achtbaan die gebouwd is door Vekoma. Hij is geopend in 2004 en heeft speciale treinen in de vorm van motortjes.

page77

Ik vind dit persoonlijk de minst mooie achtbaan van het park, aangezien hij niet echt bij het thema past. Ik heb ooit eens gehoord dat Vekoma hem heeft gesponsord aan Toverland als showmodel en dat Toverland er dus niets aan mocht veranderen gedurende een aantal jaren.

page105

Ze hadden in ieder geval een wereldprimeur te pakken toen hij gebouwd werd. En vandaag de dag is hij nog steeds redelijk uniek, ik weet dat er ergens in Engeland nog één staat, maar verder ken ik er nergens anders één.

page06

En buiten het feit dat je op motortjes zit, word je nog eens gelanceerd ook!

page13

En als je je afvraagt hoe je nu net op die motor geraakt. Wel ziehier het antwoord. Je trekt het voorste stuk naar je toe waardoor er een beugel op je rug komt.

page11

En eenmaal je vast zit kan je vertrekken. Je maakt een klein bochtje en staat dan klaar om te lanceren.

page07

Je blijft enkele seconden staan en daarna word je met een snelheid van 75 km/h afgeschoten. De lancering werkt net iets anders dan de meeste lanceringen, maar daar ga ik niet verder op ingaan. M’n technische kant is niet zo sterk dus als je daarover meer wilt weten moet je het maar eens opzoeken.

page08

Na de launch ga je over de eerste, grote camelback. Hier kan je al redelijk wat airtime hebben, zeker op de backseat.

page71

Vervolgens ga je door twee grote bochten.

page104

Het is wel eens leuk om op een motor door de bochten te scheuren en tegelijk op een achtbaan te zitten. Je zit goed vast, maar anderzijds voel je je toch erg vrij.

page248

Daarna telt de rit nog drie camelbacks.

page14

Waar je nog best wat airtime hebt.

page57

Daarna maak je een bochtje om en sta je terug in het station. Ook hier was het erg rustig dus hebben we ook zo’n vijftal ritjes kunnen doen. Het tweede ritje namen we plaats op de frontseat en gingen naar de launch… en daar bleven we stilstaan, langer dan normaal. Na ongeveer vijf minuutjes kwamen mensen ons bevrijden uit de attractie en konden we allemaal uitstappen.

page16

Na enkele ogenblikken draaiden ze een testritje en daarna mochten we langs de uitgang terug instappen. Niet dat het veel verschil had gemaakt, want zolang was de rij helemaal niet, maar natuurlijk wel fijn dat Toverland dit doet. Bij deze ben ik ook een keer geëvacueerd.

page17

Al bij al wel een leuke achtbaan die je niet mag overslaan. Het nadeel is dat hij maar één trein heeft, waar je vooral op drukke dagen last van kan hebben. Vandaag reden alle achtbanen slechts met één trein en stonden er rijen van maximum tien minuten, dus we hadden er niet echt last van.

page63

Aan het einde van de dag hadden we zelfs nog tijd over om heel wat attracties te doen. Het was al rustig, maar de laatste uren was bijna het hele park leeg. Hieronder zie je de wachtrij van Dwervelwind en ook bij de Troy kon je rustig enkele keren blijven zitten.

page261

Maar ook aan deze leuke dag komt uiteindelijk een einde…

page267

Toverland is een schitterend park dat geschikt is voor de hele familie. Er is heel wat te doen voor kleine kinderen en zo is het park ook begonnen. Voor de grotere kinderen is het park de laatste jaren ook gegroeid tot een volwaardig pretpark met enkele topattracties zoals Dwervelwind, Boosterbike en natuurlijk de meesterlijke Troy. Ze missen enkel nog iets met inversies. Qua thema gaat het een beetje de richting uit van de Efteling, het is natuurlijk nog heel wat jonger, maar geef ze nog 15 jaar en als ze zo blijven verder doen behoort dit tot de top van Europa! Het is in ieder geval een park waar ik snel eens wil terugkeren. Toverland, tot binnenkort!

page265