11/08/2015 PortAventura

30/08/2015 Uit Door Nathan

De zomer is weer in het land, en daar horen zomerse pretparken bij! Na enkele parken in België bezocht te hebben, werd het tijd om eens wat verder te gaan kijken naar grotere pretparken. Dit jaar zakken we af naar PortAventura!

10

We vallen meteen met de deur in huis, want het park mag dit jaar 20 kaarsjes uitblazen!

11

Opvallend jong om al één van de grootste pretparken van Europa te zijn. Disneyland, Europa Park, Efteling e.d. zijn allemaal al veel ouder.

4

Aan de ingang was het al meteen enorm druk, ondanks dat we er best vroeg waren. Dat moet je er natuurlijk wel bijnemen als je een enorm groot pretpark bezoekt, en dan nog in het hoogseizoen.

245

Ook nog leuk om te weten: volgend jaar, of was het nu binnen twee jaar, opent PortAventura een volledig nieuw pretpark, dat gebaseerd zal zijn op Ferrari. Hier komt onder andere de hoogste achtbaan van Europa, waarmee ze hun eigen record verbreken. Iets om in de gaten te houden en een reden om snel terug te keren!

213

Onder het ingangsgebouw hangt het vol ballonnen voor de verjaardag van het park. Even verklappen: het waren geen echte, moest je het nog niet zien.

5

Mijn fotograaf was jammer genoeg niet mee naar het park, dus de foto’s zijn net iets minder kwalitatief, aangezien mijn camera veel minder goede foto’s maakt. Ik heb geprobeerd alles zo mooi mogelijk op foto en video te krijgen. Want ook de video’s zijn niet onbelangrijk.

15

De mascotte van het park, maar vraag me nu niet hoe hij heet…

14

Genoeg gezeverd, we waren ondertussen het park binnen. En mij kennende, ik storm meteen naar de eerste attractie om een lange wachtrij te vermijden. Het park was, ondanks dat het nog geen 10 uur was, al geopend. Enkel de attracties draaiden nog niet.

6

Furius Baco was de eerste voor vandaag. De snelste achtbaan van Europa! Of nu toch, want de échte snelste staat er nog wel, maar is al een tijdje dicht.

17

Heb nog een kwartiertje stilgestaan in de wachtrij. Daarna was het 10 uur, en heb ik nog 40 minuten moeten aanschuiven. Zo druk was het dus al, een kwartier voor de opening van het park. Maar het kon altijd erger, hoeveel meters ik daar gelopen heb, niet normaal…

18

Eens ik er was, ben ik op de front seat gaan zitten en mijn camera meegesmokkeld. In PortAventura zijn ze heel streng op vlak van filmen, het is verboden, punt. En zelfs als je de camera vastmaakt aan de trein of jezelf, mag het niet…

8

Je rijdt eerst een tiental meter vooruit waarna je blijft stilstaan. Je ziet rond je overal tandwielen en boven je hangen twee schermen. Wat ik van het verhaal begrepen heb: Een professor probeert iets in een machinekamer, plots komt er een aap tevoorschijn en hij gaat weer weg. De professor draait aan een tandwiel en daarna loopt er iets fout waarna je enkel wijn op de schermen ziet. Ik dacht eerst dat het bloed moest voorstellen, maar dat bleek fout… Dat hele gebeuren duurt zo een 20 seconden en daarna word je gelanceerd.

21

Geweldige lancering! Aan een rotvaart van 135 km/h scheur je door de bochten.

28

De baan is gebouwd door Intamin en is een wingcoaster, de eerdere generatie van de B&M Wingcoasters die iedereen kent.

25

Nadat je door enkele bochten bent geslingerd, ga je door de eerste en enige inversie, een inline twist.

23

Je maakt nog een grote bocht over het water, die je al wel enkele keren op foto hebt gezien, en staat daarna alweer in de remmen. Wat verder opvalt is dat hij helemaal niet hoog is, de maximale hoogte is slechts 14 meter. Een korte baan die het eigenlijk niet waard is om extreem lang voor te wachten. Ondanks dat hij wel heel leuk is om te doen.

24

Jaja, daar heb je hem weer. De teenslipper!

29

Ik schrok me rot toen ik de attractie uitkwam, ik keek naar het wachttijdenbord en zag bij Furius Baco maar liefst een rij van 3 uur! Dat er nog mensen zijn die daarvoor wachten verschiet ik echt van, dan is gewoon je halve dag al om. Daarbij duurt de rit maximum één minuut.

16

Dan loop ik toch liever verder… Het valt op dat PortAventura schitterend onderhouden is. Geen vuiltje op de grond en nergens een plek waar het vervallen is of er oud uitziet. Eén van de belangrijke redenen dat PortAventura zo groot geworden is.

7

PortAventura is onderverdeeld in 6 verschillende themazones. De eerste, waar onder andere de ingang ligt, is Mediterrània. De topattractie hier is natuurlijk Furius Baco. Verder kende het themagebied nog het eerste station van de parktrein.

27

En ook een haven van de grote boot die een rondje vaart door PortAventura, over het meer en door kanaaltjes.

32

En wat een ziek lange wachtrij ze hier hebben aangelegd… Toch niet meer normaal dit? Of ligt het aan mij?

34

Kan me niet voorstellen dat er dagen zijn dat hij vol staat… Verder dan maar, naast de haven lagen nog bestuurbare bootjes, beetje ouderwets maar ze lagen er toch nog goed bij.

30

We zagen ook de kassa waar ze expresspassen verkochten. Vind het altijd schandalig dat pretparken het doen. Mensen met grote gezinnen kunnen zulke dingen gewoon nooit betalen. Alsof rijke kinderen voorrang krijgen op de ‘arme’? Ik ben er geen voorstander van, en het houdt de wachtrij echt enorm hard op.

22

We kwamen aan een splitsing waar we konden kiezen, links of rechts? We gingen voor rechts, en zo kwamen we uit in het volgend themagebied: Polynesia!

53

Kan me goed voorstellen dat je je afvraagt wat het is, wel in mijn taal is het: Jungle. Met als topattractie de Tutuki Splash, waarmee we gaan beginnen.

50

Slechts een wachtrij van 30 minuten, klinkt misschien lang maar dat viel goed mee. Eens ingestapt weer de camera meegesmokkeld en vertrokken.

48

De rit begint vrij rustig met een rondvaartje, je gaat ook door een zogenaamde vulkaan, maar er gebeurt niet echt iets.

47

Als je net uit de vulkaan komt, stort je van de eerste, kleine drop. Slechts enkele meters, maar je wordt er zeiknat van.

44

Terwijl word je ook even geflitst. Iets minder prettig is dat al je bagage mee de boot in moet. Een tip: steek het achter je rug, dan wordt het toch net iets minder nat. Je kan in de boot redelijk vrij bewegen. Er is een beugel, maar die is voor de schijn, want je kan er even gemakkelijk uit kruipen als zonder die beugel.

46

Je vaart een bochtje om en komt dan aan de grote lifthill die leidt naar de grote drop.

42

Boven ga je de bocht om en stort je opnieuw naar beneden, deze keer iets dieper. Beneden maak je een gigantische splash.

43

En nat dat je wordt! Niet normaal dit.

39

Ik kon mijn T-shirt zo uitwringen toen ik uit de boot stapte. Ik denk dat er zoiets van 5 liter is uitgekomen…

45

Maar heel erg vond ik het niet, het was rond de 35 graden dus dan kan je al eens een flinke douche gebruiken.

40

En alsof je nog natter kon worden, ging je na de laatste drop nog onder enkele waterkanonnen. Dat snap ik niet, mensen gaan toch geen geld in dat ding steken om iemand nat te maken die niet meer natter kan worden? Het zal wel al mij liggen… Zolang PortAventura er maar geld uit kan slaan.

41

En wie een klein beetje gevolgd heeft, weet dat we nu onder het niveau van het station zitten, dus we moeten eerst nog een stuk omhoog. Beetje vreemd om te eindigen met een lifthill, maar in Spanje kan het allemaal.

248

Al bij al een leuke attractie, maar als het onder de 25 graden is buiten, zou ik er toch niet ingaan.

75

We liepen verder en kwamen aan de volgende attractie. De nieuwigheid van dit jaar: Ice Age The Ride. Ze presenteren hem toch als nieuw, maar eigenlijk is het gewoon een oude attractie die ze in een nieuw jasje gestoken hebben. De wachtrij: 60 minuten… Het spijt me, maar dat doe ik niet. Ik heb uiteraard in het begin wat opgezocht en het blijkt een soort simulator te zijn.

51

Ik zou persoonlijk een normale 4D cinema gebouwd hebben, dat kan veel meer capaciteit aan. Jammer maar dit had ik er niet voor over. Doe ik liever een ritje in één of andere achtbaan.

52

Verder door Polynesia gelopen waar we aankwamen bij de volgende attractie.

55

In de mate dat je het een attractie noemt natuurlijk. Tutuki Splash junior! Met zelfs een volledige drop! Ach ja voor kleine kinderen maakt het niet uit, die vinden het super.

56

Heb nog getwijfeld om een onride te maken om te lachen, maar ze zijn streng met camera’s… En veel belangrijker, ik moest ook alles gedaan hebben, dus ging maar naar het volgende.

57

Kontiki, een schommelschip dat gebouwd is door Huss. We kennen hem wel uit veel pretparken zoals de Efteling, Bellewaerde en Plopsaland De Panne. Al vind ik hem hier wel mooi afgewerkt, twee kano’s naast elkaar die mooi aangekleed zijn.

59

Al is die van de Efteling natuurlijk ook schitterend. Het grote verschil is dat die in de Efteling veel hoger schommelt. Hier schommelt hij helemaal niet goed door.

58

En zo verlieten we alweer Polynesia. Daarachter ligt een derde themagebied, SésamoAventura. Een hele kinderzonde die gebaseerd is op de figuren uit Sesamstraat.

54

Even een klein rondje. We beginnen met Coco Piloto, een monorail in de vorm van vliegtuigjes. En jawel, ik heb hem gedaan! Hilariteit tot en met natuurlijk als je met enkele pubers in een kinderattractie kruipt.

84

Daarnaast staat er een vlindermolen waarbij je moet trappen om omhoog te gaan. Kennen we beter als de Vliegende Fietsen in Plopsaland.

77

Aan de andere kant stonden autootjes.

78

Met leuk springend water!

76

We slaan even het paadje in waar we de ingang van de autobaan zagen en zelfs een complete achtbaan!

80

Tami Tami genaamd. We gingen hem ook maar even doen, want ik had natuurlijk een onridevideo nodig. En voor de coastercount is het ook altijd leuk.

81

Het is een Vekoma juniorcoaster, en meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Geen bijzondere elementen, een aantal bochten en een actiefoto! Wat opvalt is dat bijna alle attracties een actiefoto hebben. Zelfs de vliegtuigmonorail en die kano’s van zonet hadden er één.

79

We liepen terug en kwamen deze twee torens tegen.

82

We volgden het pad en kwamen midden in de kinderzone een grote boom tegen.

85

Je kon erop klimmen dus we hebben dat even gedaan voor enkele fotootjes. Mooi uitzicht over kinderland. Zelfs hier zie je dat ook alles tot in detail is afgewerkt.

88

Deze vissenmolen was de volgende. Ook deze kennen we uit Plopsaland, de Mega Mindy Jetski’s.

96

Al vind ik deze wel een stuk leuker afgewerkt.

95

Daar tegenover stond een groot speeltuig voor de kinderen.

94

Met cookie monster!!!

92

Even een bergje opgelopen voor het laatste deeltje van kinderland. Daar lag nog deze attractie.

99

En daarnaast lag tot slot nog deze.

100

En verder lag er, aan de andere kant van de grote boom, nog een restaurant en arena voor shows. Wij verlieten SésamoAventura en gingen naar het vierde en grootste themagebied: China!

60

Iedereen die het park kent, denkt natuurlijk direct aan de twee grote achtbanen, maar voor we daarbij zijn moeten we eerst even voorbij enkele andere attracties. Beginnen doen we met de tweede haven van de grote boot van PortAventura.

62

Met daarnaast weeral bestuurbare bootjes op het water. Verbazend dat dit nog iets opbrengt.

61

De eerste echte attractie die we in China tegenkwamen was de Cobra Imperial.

68

En dat hij er eng uit ziet…

69

Het is eigenlijk niet meer dan een rupsbaantje voor kleine kinderen. Hij draait helemaal niet hard.

63

En ook hier valt het mij op. Wat een rij voor zo een attractie, compleet gestoord is het gewoon.

67

En daarnaast staan koffietassen.

65

Leuk voor de kinderen maar wij moesten verder.

66

En plots kwamen we weer in een kinderzone. Deze keer iets kleiner.

74

Een groot klimtoestel in de vorm van een Chinese draak, met natuurlijk op het einde een lange glijbaan.

73

En luchtballonnetjes staan daar ook.

72

Net als nog een attractie, soort van vreemde vliegtuigjes, weet niet goed wat het net moet voorstellen.

71

En nu tijd voor de echte attracties in China, waar we zelf ook in konden gaan. Voor we met de twee grote achtbanen beginnen, gingen we eerste weer even nat worden!

107

Angkor is de langste splash battle van Europa. Het is de nieuwste attractie van het park, geopend in 2014 en gebouwd door Mack Rides. We gingen eens een ritje doen.

116

En ook hier stond een wachtrij van 50 minuten. Was het wachten al zat, en we moeten nog aan de twee grote achtbanen beginnen…

108

We stapten in en vertrokken. Het eerste wat me opviel is dat de kanonnen soepel draaien en bijna niet lekken, in tegenstelling tot bij veel andere splash battles.

121

Eerst vaar je een stukje door een dorpje in de stijl van de attractie. Geen idee wat het net is, ik veronderstel iets Chinees. Het is in ieder geval mooi aangekleed. Op de rit door het dorp kom je allerlei ‘gevaren’ tegen die water kunnen schieten, door doelen te raken kon je ze laten aan springen.

120

Leuk aan de boten is ook dat er kisten in zijn, net zoals bij Wickie The Battle in Plopsaland De Panne. Ik denk dat alle Mack splash battles dat hebben, maar het is natuurlijk wel leuk als je tassen droog kunnen blijven.

117

Daarna vaar je onder de brug waar een grote emmer hangt die soms wat water lekt, maar meestal spuit het gewoon wat nevel.

123

En vraag me nu niet wat dit bord achter die emmer deed… Iemand die de boodschap ervan weet?

122

En daarna kan de echte battle beginnen. Je komt in de zone waar niet veel doelen meer staan, maar je gewoon op andere boten kan schieten, al valt het nog goed mee hier. Je kon wel enkele keren andere boten raken, maar dat viel nog redelijk tegen. Het was vaak te ver of er was gewoon geen andere boot… Daardoor viel de nattigheid wel mee, het blijft natuurlijk een splash battle maar ik ken er veel nattere.

118

En deze boot zag ik ook varen. Op het eerste zicht zie je het misschien niet, maar aan beide kanten staan maar drie waterkanonnen. Er staat een vierde aan één van de twee kanten, maar die staat afgezonderd en er is geen zitbank. Ook is de poort verplaatst naar de zijkant en is de poort aan de andere kant extra groot. Een hele serie van aanpassingen en ik ga ervan uit dat het gedaan is voor rolstoelgebruikers, die kunnen er gewoon met rolstoel en al in. Echt knap van Mack Rides en PortAventura dat ze zoiets doen, respect!

109

Hier voeren er plots twee boten vlakbij elkaar, vraag me af hoe dat gebeurd is.

111

Boven de attractie ligt ook een grote brug waar mensen je niet kunnen raken en je mooie foto’s kan trekken. Wat verder opvalt is dat er op een vijftal plekken langs de kant waterkanonnen staan, waar mensen je kunnen nat schieten, maar waar ook de boten terug kunnen schieten. Het vreemde is dat het tegen betaling is… Nog nooit gezien. Het is of betalen en niet nat worden, of gratis en wel nat worden, zo gaat het meestal toch. Maar ja, als het maar geld opbrengt, in Spanje kan het allemaal.

110

Ja, het is eindelijk zover. De volgende attracties zijn de twee grootste en bekendste van China en meteen ook van heel PortAventura. We hebben het natuurlijk over Shambhala en Dragon Khan.

160

Met welke beginnen we?

156

We gaan voor Dragon Khan. Een achtbaan die gebouwd is door B&M en maar liefst acht inversies heeft. Dat was toen hij gebouwd werd, in 1995, een wereldrecord. Hij heeft het tot 2002 kunnen behouden, toen opende in Thorpe Park de Colossus, die 10 inversies had.

132

Ik moet zeggen dat de wachtrij hier nog relatief goed meeviel. De capaciteit is dan ook enorm hoog, er kunnen drie treinen op van maar liefst 28 personen. Zo schiet het natuurlijk wel op.

93

We hebben in totaal ongeveer 40 minuten staan wachten. We kwamen ook een tweede dag,  want op één dag krijg je niet alles gedaan. Toen was het gelukkig veel rustiger en stond er hier op een bepaald moment een wachtrij van zo een volle 5 minuten! Ik heb toen dus maar een stuk of 7 ritjes gedaan. Zo wil ik het zien!

155

Als je bent ingestapt en vertrokken, maak je een klein bochtje dat je naar de lifthill leidt. Deze brengt je naar een hoogte van 45 meter, lijkt niet hoog naast de Shambhala maar als je bedenkt dat het bijna even hoog is als de Goliath in Walibi Holland, schrik je toch wel even.

115

Boven maak je een bochtje en stort je de diepte in waar je een snelheid haalt van 105 km/h.

143

Daarna ga je direct de eerste looping in.

129

En vlak daarna volgt de tweede inversie. Een diveloop geloof ik dat het officieel heet.

148

De baan rammelt nog redelijk hard. Ik schrok ervan toen ik het hoorde, een B&M achtbaan die zoveel lawaai maakt… Het zal wel komen door de ouderdom. Maar zoals ik verwacht had was de baan wel enorm soepel, zo zijn we het gewoon van B&M.

125

Verder met de rit, na de eerste twee inversies duik je zowat direct de derde in. En wat voor een! Het is een Zero-G-Roll die echt geweldig door draait. Zeker op de front- of backseat is die geniaal. De beste inversie die er naar mijn mening in zit.

149

De track gaat door en je gaat weer twee inversies in. De cobrarol.

152

En dan is het jammer genoeg even tijd om een pauze te nemen in de remmen. Vind het altijd zonde als ze de baan onderbreken om te remmen. Als de snelheid erin zit, moet je hem erin laten! Maar ik ben al blij dat de remmen soepel zijn.

130

Na een bocht naar beneden gemaakt te hebben ga je nog maar eens een looping in, eentje meer of minder kan er toch van af.

140

Je gaat een helix in voor het laatste stukje van de baan. Twee kurkentrekkers die over elkaar gaan. Daar word je ook nog een keer geflitst want natuurlijk heeft ook deze attractie een actiefoto.

141

Mooi gemaakt van B&M vind ik wel.

142

Je maakt nog een laatste bocht en daarna sta je terug in de remmen. Wat een heerlijke baan.

147

De ene inversie na de andere, daarbij duurt de rit zelf best lang. De achtbaan is dan ook meer dan 1200 meter lang.

104

Ook nergens een ruw stuk of brute remmen. Zo zijn we wel gewoon van B&M, maar ze blijven me toch verbazen met hun achtbanen.

106

Kortom een schitterende achtbaan die ik alleen maar kan aanraden! Eén van de betere die ik in mijn leven al gedaan heb!

135

Het was tijd voor de andere topper, Shambhala!

158

Het is een hypercoaster die eveneens gebouwd is door B&M. De baan is geopend in 2012 en is daarmee de nieuwste achtbaan van het park. Verder is hij mooi tussen de Dragon Khan gebouwd.

119

En niet te vergeten, hij is met zijn 76 meter hoogte, de hoogste achtbaan van Europa! Volgens velen ook één van de beste. We gaan eens een ritje maken.

131

En wat een wachtrij, pff niet normaal dit. Anderhalf uur staan aanschuiven! Bah, heb er een hekel aan. En door die expresspassen gaat het alleen maar trager. Al schuift het wel goed door. Ook hier rijden drie treinen op van 32 personen, dus de capaciteit is best hoog.

105

Maar door de populariteit blijft er altijd een lange wachtrij staan, zelfs op dag twee toen het niet zo druk was stond er nog een rij van ongeveer een uur. Een optie is wel de single riders rij. Heb ik de tweede, derde, vierde, … keer gedaan. Maar de eerste keer had ik natuurlijk een onridevideo nodig.

146

Ik schrok me rot in de wachtrij, van dit! Wel wat is het? De wachtrij van de expresspassen! Niet normaal toch? Dat er echt dagen zijn dat dit vol staat kan ik me gewoon niet voorstellen, hoelang sta je dan te wachten in de normale rij?

154

Wat verder opvalt aan de treinen is dat je niet met vier naast elkaar zit, zoals bij de meeste B&M achtbanen. Je zit met twee vooraan aan de binnenkant, en twee daarachter aan de buitenkant. Vreemd systeem, maar wel leuk. Nooit eerder gezien, komt denk ik omdat het nog redelijk nieuwe treinen zijn.

91

Toen we eindelijk waren ingestapt, vertrokken we. Je maakt eerst een klein bochtje en gaat de lifthill op. Eens je boven bent, stort je naar benden de diepte in. Echt een geweldige val waar je een snelheid haalt van 134 km/h.

139

Hoewel de achtbaan maar 76 meter hoog is, duik je 78 meter naar beneden, want in de tunnel ga je nog twee meter onder de grond.

136

Je schiet de tunnel terug uit om vervolgens over een mega camelback te gaan. Airtime gegarandeerd!

90

Daarna ga je door een soort van vreemde bocht. Officieel heet het een ampersand-curve. Een soort zeer hoge draai die lijkt op een &-teken.

112

De rit gaat verder en je gaat over dit mini-airtime heuveltje. Het ziet er misschien niets uit, maar echte coasterfreaks weten dat dit één van de beste stukken van de baan is! Heerlijk!

113

Je gaat over nog een, net iets hogere, camelback en daarna volgt de watersplash.

151

Op de vorige foto oogt het misschien niet zo mooi maar hier zie je het toch beter. Niet echt een splash, gewoon wat fonteinen die omhoog spuiten als je erlangs raast.

153

En daarna, je raadt het al. Handjes in de lucht voor nog meer airtime!

126

De ene na de andere, nog maar eens een camelback. Ja ik ben er wat mee aan het lachen maar de ervaring tijdens de rit is geweldig.

134

Vervolgens kom je in de remmen te staan. (Jawel, je leest het goed, geen camelback.) Je maakt een bochtje om voor… een camelback! Maar daarna zit de rit er wel echt op en sta je in de enorm lange brakes op het einde van de baan.

159

En na meer dan anderhalve kilometer te hebben afgelegd in die achtbaan, kan je uitstappen. Wat een rit, veruit de beste achtbaan die ik ooit in mijn leven gedaan heb! Veel afwisseling zit er niet in de baan, maar dat is eigenlijk ook niet nodig. De airtime is geweldig, zeker aangezien je enkel een dikke heupbeugel hebt. De first drop, splash en ampersand-curve zetten toch wat afwisseling in de rit.

124

Lege plek op de frontseat, waarom stond ik niet bij de single riders…

157

En hier nog eens… Heb precies een slecht moment uitgekozen.

98

Weer een achtbaan om van m’n verlanglijstje te schrappen, en wat voor één! De hoogste van Europa. Kan niet iedereen zeggen, ben blij dat ik deze heb mogen doen. Als echte achtbaanfreak moet je deze gewoon eens gedaan hebben.

36

En met dit prachtig panorama met de twee topattracties van het park, sluiten we onze tocht door China af.

162

Tijd voor de volgende attractie: El Diablo – Tren de la Mina. De meest vreemde ligging ooit. Hij ligt tussen China en Mexico, terwijl de attractie toch bij Far West hoort (dat achter Mexico ligt). De attractie doorkruist wel enkele keren de Silver River Flume en ligt ook voor het grootste stuk in de Far west, maar de ingang ligt hier. Als ik PortAventura was zou ik die ingang een keer verleggen, want zo ziet het er maar vreemd uit.

163

Verder maakt het niet uit, we gingen eens een ritje doen. En ook hier hebben we bijna een uur moeten aanschuiven… Echt niet de moeite, maar je moet alle achtbanen toch eens gedaan hebben, daarbij had ik hem op video nodig.

164

Je vertrekt direct met een val van enkele meters, onverwacht maar wel leuk, daarna volgt een bocht waarna je de eerste lifthill opgaat.

166

De baan is gebouwd door Arrow Dynamics wat mij persoonlijk niets zegt. De baan is tezamen met het park geopend in 1995 en dus al 20 jaar oud.

170

Als je boven bent maak je enkele bochtjes en sta je al snel weer in de remmen voor de tweede lifthill.

169

Je maakt terug enkele kleine bochtjes en heuveltjes, maar absoluut niet de moeite. Onderweg passeer je de Silver River Flume waar ik straks meer over zeg. Na eventjes sta je terug in de remmen voor de laatste lifthill.

251

Daarna volgt eigenlijk het enige stuk dat een beetje de moeite is. Je gaat in een lange bocht naar beneden en onder het pad door. Dan kom je er aan de andere kant weer uit voor nog enkele bochten en je staat opnieuw in de remmen.

167

Ondanks dat het geen boeiende baan is, is het leuk om even tussendoor te doen, als er geen rij staat… Maar om er een uur voor aan te schuiven was dit echt niet de moeite. Geef mij toch maar de Colorado Adventure in Phantasialand. Kortere wachttijden en een veel betere rit!

171

En zo komen we aan in de volgende themazone: Mexico! Het eerste dat je tegenkomt zijn enkele attracties voor kleine kinderen.

173

Deze kindermolen stond er en er stonden ook paardjes. Met actiefoto!

174

Ze waren er net aan aan het werken en proefdraaien toen ik daar was om te fotograferen. Eerder die dag draaide ze nog, maar nu had de medewerker het blijkbaar gesaboteerd.

175

We liepen verder en het werd tijd voor het grotere werk. Hurakan Condor!

176

De hoogste vrijevaltoren van Europa. 100 meter hoog en 86 meter vrije val. Ook hier stond een rij van een uur, maar door de single riders line hebben we dat kunnen halveren. Ik had toch een onridevideo nodig.

179

Van capaciteit kennen ze hier duidelijk niet veel. Hoewel ze bij Dragon Khan en Shambhala enorm goed doorwerken, is dat hier toch helemaal anders. Ten eerste vond ik het al vreemd dat, in tegenstelling tot de Dalton Terror in Walibi België, de gondels elk afzonderlijk omhoog en omlaag gaan. En in het station blijkt dan nog dat slechts drie van de vijf gondels werken.

181

En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, staat er maar één operator bij die dat ding bedient! De weinige gondels die ‘reden’, stonden dan ook nog eens iedere keer lange tijd aan de grond voor ze gevuld werden… Geen wonder dat het niet opschoot.

177

Het ritverloop is exact hetzelfde als dat van de Dalton Terror, oké deze is 9 meter hoger, maar op zo een hoogte merk je dat verschil toch niet. Het grote verschil is dat je hier ook staande gondels hebt. Ik zat nu in een zittende en heb hem geen tweede keer meer gedaan, maar het lijkt me wel best eens leuk om staand te vallen. Zo werkte er ook maar één gondel, de andere twee werkende waren zittend.

211

Al bij al een leuke ervaring maar iets nieuw was het niet echt. Buiten het feit dat er bovenin een actiefoto wordt genomen, heb ik nauwelijks verschil gemerkt met die in Walibi België. Hoewel deze wel veel mooier aangekleed is.

172

We liepen door en kwamen deze tegen. Een rupsje. Zowat de enige attractie die ik vandaag gezien heb waar geen monsterwachtrij voor aangelegd is.

252

Hij heeft iets weg van die in Bobbejaanland vind ik. Alleen is deze mooier ingebouwd en draait hij niet achteruit.

253

Verder een typische pretparkmolen. Leuk afgewerkt maar draait echt niet goed door. Ik heb hem zelf niet gedaan aangezien ik een video moest hebben, en het zag er ook niet de moeite uit.

254

Daarnaast ligt Templo Del Fuego, een spectaculaire vuurshow die ik graag wilde zien, maar door tijdgebrek niet heb kunnen doen. Er stond dan ook een wachtrij van een uur, dus sloeg ik deze maar over, kan er helaas dus ook niets over vertellen.

178

We liepen dus maar verder en daar staat de volgende carrousel op ons te wachten. Serpiente Emplumada. Probeer dat maar eens tien keer na elkaar te zeggen. Met Spaans accent!

212

Zowat de enige carrousel in het park die echt goed doordraait. Had hem graag nog gedaan, maar was helaas geen tijd meer voor, zeker aangezien er nog een redelijk lange rij stond voor dit ding. Ik heb hem natuurlijk wel op video.

191

Hij heeft wel iets weg van de Los Sombreros in Walibi Holland. Al vind ik deze mooier afgewerkt en draait hij veel harder.

180

En zo waren we alweer door het voorlaatste themagebied! De Far West is de laatste themazone die ons nog te wachten staat, met als topachtbaan de Stampida. Dat is voor later, eerst moeten we nog langs enkele andere attracties, zoals deze.

185

Volpaiute, vraag me nu niet hoe je dat uitspreekt… Het is in ieder geval weer een carrousel die enorm slecht doordraait. Deze heb ik wel gedaan en heb er spijt van. Man wat gaat dat ding traag.

183

Ik heb er een video van, als hij online staat moet je het maar eens bekijken, is echt niets aan dit ding… Heb hem ooit eens gedaan op de kermis en daar draaide hij natuurlijk geweldig.

182

Bovendien duurt het een eeuwigheid voor hij helemaal in- en uitgeladen is. Ik ben als eerste ingestapt en heb nog de volle 10 minuten zitten wachten voor hij vertrok, ondanks dat de rij redelijk vol stond. De operator moest alle beugels één voor één open doen, bakje vullen en terug dicht doen, waarom ze niet gewoon de hele carrousel tegelijk vullen is mij een vraagteken. Nee dit was mijn ding niet, snel verder naar het volgende.

184

Naast de carrousel staat een zingende aasgier… ‘Let me entertain you!’ Dat was toch wat hij deed voor veel bezoekers.

188

Daarnaast ligt Laberinto Blacksmith. Een soort van doolhof met allemaal schuine gangen en doorkruipgaten voor kleine kinderen. Erg leuk gemaakt.

193

En daarnaast ligt weer een plein met de grote carrousel van het park.

195

En een klein speeltuintje ligt er ook.

194

Wat ik hier nog verbazend weinig heb gezien zijn spelletjes. Maar hier stonden ze toch, en niet ééntje, direct een hele reeks.

196

Natuurlijk mag ook een stier niet ontbreken. We zijn voor iets in Spanje he.

199

En verder ligt op het plein, de ingang van drie houten achtbanen. Jawel, je leest het goed, drie! De Stampida, wat eigenlijk twee achtbanen zijn. En de derde is de Tomahawk, de kinderversie ervan. Beginnen doen we met de Stampida!

198

De laatste grote achtbanen voor vandaag! En ook hier stond een flinke rij. De eerste keer een uur aangeschoven. Gelukkig was het de tweede keer maar een kwartiertje. Je hebt hier net zoals bij Joris en de Draak twee achtbanen, een rode en een blauwe, die tegen elkaar ‘racen’. Het is niet zo letterlijk als in de Efteling, want de rode komt altijd iets eerder aan in het station, zo is er dus nooit een winnaar en verliezer.

201

De achtbanen zijn gebouwd door Costum Coasters International, beter gekend als CCI. Ze zijn geopend in 1997. Echt hoog scoren ze niet bij mij, leuke achtbanen, maar wat een rammelbakken! Niet normaal dit. Had eerlijk gezegd niet zoveel zin een tweede ritje, maar moest van beide banen toch een onridevideo hebben.

217

Halverwege splitst de wachtrij dus in twee en moet je kiezen welke kleur je neemt. Vind het persoonlijk slimmer dan in de Efteling, daar kies je pas helemaal op het einde je kleur, hier is het redelijk in het begin van de rij al. Want vanaf hier sta je nog meer dan een uur te wachten. Ik vind het wel creatief met die karren.

214

Na de lifthill maak je een kleine bocht en stort je naar beneden. Het grootste deel van de achtbaan rijd je met twee treinen naast elkaar waarvan één vaak voorop. Het leuke is dat, op een bepaald moment, de twee achtbanen voorbij razen in tegengestelde richting.

255

Op zich een leuke baan met best nog wel wat airtime. Alleen jammer dat hij zo ruw is… Niet echt iets voor mij. Een keer retracken is de boodschap, zou heel veel doen! We gaan verder naar de volgende.

256

De derde en laatste houten achtbaan is de Tomahawk. Ik dacht in eerste instantie de kinderversie van de Stampida. Dat is hij ook wel een beetje, maar ik vind dit toch ook een leuke baan, ondanks hij maar 48 km/h gaat.

189

Een wachtrij van een kwartiertje, viel nog goed mee, en deze heeft maar één trein, Stampida heeft er twee (per baan, dus eigenlijk vier). Ook deze is gebouwd door CCI en tegelijk geopend met Stampida. Ik vind het eigenlijk wel iets weghebben van GCI, de trein van deze lijkt echt niet op de treinen van de Stampida, eerder op die van Joris en de Draak of Troy, maar dan wat kleiner.

187

Verder was ik best verrast over dit baantje. Hij zit veel comfortabeler dan Stampida, en de rit is ook veel minder ruw. Oké Stampida blijft natuurlijk wel beter omdat hij sneller, hoger en langer is, maar ik was toch zeer tevreden over deze.

257

We liepen verder door het Wilde Westen waar we dit aantreffen, het laatste station van de parktrein. Hij heeft er dus drie. Eén in Mediterrània, dan in SesamoAventura ééntje en de laatste hier in de Far West. Echt een grote trein eigenlijk, maar dat is ook meer dan nodig in een park als dit.

205

Daartegenover even een restaurantje binnengewandeld om iets te drinken te halen en zien we dit. Vraag me nu niet wat het moet voorstellen, maar vond het in ieder geval eerder belachelijk dan mooi.

204

De volgende attractie dan maar. De Silver River Flume, de log flume van het park. Ook deze hadden we nog niet gehad.

218

Moet ik het nog zeggen? Ook hier een enorme wachtrij, meer dan een uur hebben we staan aanschuiven voor een simpele log flume. Heel die wachtrij stond vol, dit is een foto die later genomen is. Veel foto’s heb ik er niet van, want je ziet hem echt bijna niet liggen.

219

De baan is gebouwd door Mack Rides en staat al sinds de opening van PortAventura in het park. En net zoals bijna alle attracties heeft ook deze een actiefoto.

258

Even het ritverloop uitleggen. Je verlaat het station en gaat de eerste, grote lifthill op. Deze wordt direct gevolgd door een kleine drop. Je vaart een stukje tot aan de tweede, grote lifthill voor nog een kleine drop. Beide drops zijn niet zo heel nat. Je vaart opnieuw een stuk tot aan de laatste, grootste lifthill die gevolgd wordt door de grote drop.

260

De laatste drop is nog verbazend leuk. Erg lang en best steil naar beneden. En nat is hij ook wel. Een beetje een standaard log flume, wel leuk, maar echt niet de moeite om meer dan een uur aan te schuiven.

259

We liepen door en kwamen deze tegen, botsautootjes.

261

En daarnaast ligt de kleine versie ervan. Plezier gegarandeerd voor kleine kinderen. Mijn klein zusje vond het in ieder geval erg leuk.

224

En daarnaast ligt een Breakdance. En ook deze draait enorm slecht door. De enige carrousel die ik vandaag heb gezien die deftig doordraait, is Serpiente Emplumada. Al de rest is echt niet de moeite.

262

Blijkbaar kunnen ze in Spanje ook niet tellen. Nee ik heb geen idee waar die 24 op slaat, maar het zijn in ieder geval geen 24 crazy barrels, bij mij zijn het er maar 16.

229

Leuk voor kleine kinderen. Dit was één van de weinige dingen waar ze op mochten. Voor de meeste andere carrousels moest je minimum 1m30 zijn. Erg vreemd vind ik het, in Bobbejaanland mogen ze op de rups vanaf 1m, en die draait ook nog eens achteruit. Hier mag dat allemaal niet. Zelfs in kinderland moest je 1m10 zijn om een aantal dingen te doen, moet niet gekker worden. M’n kleine zusjes hadden er veel last van. Af te raden met kleine kinderen hier!

263

De allerlaatste attractie… En opnieuw een waterattractie.

240

De wachtrij viel best wel mee, een half uurtje staan aanschuiven. En hoewel PortAventura best een mooi park is, zijn de wachtrijen maar kaal. Meterslange zigzag rijen maar nergens een beetje thema te vinden… Gelukkig schieten de meeste wachtrijen wel goed op.

233

Reclame voor Toverland in de rij! Lachen, hier zijn Nederlanders geweest! Nog een park waar ik dringend eens naartoe moet…

20

Eens je die lange rij door bent kan de rit beginnen. De rapid river is gebouwd door Intamin AG en staat ook al sinds 1995 in het park, hij is dus samen met het park geopend.

264

De rit is niet echt spectaculair en ook zeer kort. Je vaart door een smal riviertje en wordt nauwelijks nat van de attractie. Heel af en toe kan er eens een golfje de boot in slaan, maar veel is het in ieder geval niet.

265

Het enige waar je echt nat van wordt zijn mensen die langs de kant staan en geld betalen voor die waterspuiters… Ja daar kan je wel behoorlijk nat van worden.

266

Daarnaast zitten er nog enkele watervallen en een kleine tunnel. Allesbehalve bijzonder, want je wordt van de watervallen ook niet nat. Verder zitten er geen speciale elementen zoals een golfslagbad, draaikolk of plafond van water in. Enkel een actiefoto.

267

Je gaat een stukje terug omhoog en kan weer uitstappen.

234

Ze kennen dit dus ook in Spanje… Ik vind het altijd vreemd, ga je in een waterattractie, schrik je dat je nat wordt en ga je dan nog betalen om te drogen. In België is het zo koud dat ik het nog kan snappen, maar in Spanje?!

239

We waren hier twee dagen dus hebben enkele dingen wel meermaals kunnen doen. Zeker aangezien de tweede dag veel rustiger was… Handig dat bij elke grote attractie een bord hangt met alle wachttijden op. Welke gaan we doen? Denk dat ik naar de Dragon Khan ga.

250

Naast een gigantisch pretpark heeft PortAventura ook een waterpark, Costa Caribe Aquatic Parc. Normaal gezien fotografeer ik geen waterparken, maar hier ben ik toch even binnengelopen met mijn camera aangezien ik ook hier een hele dag ben geweest. Bovendien staan er enkele spectaculaire glijbanen en kom ik hier waarschijnlijk niet vaak meer terug.

26

Het park heeft een kleine indoorzone met enkele zwembaden en twee glijbaantjes voor kleine kinderen.

27

En daar liggen ook nog twee net iets grotere glijbanen. Leuk maar redelijk standaard.

30

Creatief zijn met speeltoestellen…

32

We gaan naar buiten voor de eerste waterglijbaan. Ook hier stonden megawachtrijen, hier zo een 45 minuten moeten wachten.

1

Met maximum vier personen in een band. Leuke baan met scherpe bochten waarbij af en toe toch wat water in de boot kan komen.

2

Daarnaast ligt de volgende glijbaan. Heb ik zeker 3 keer gedaan omdat er nooit een wachtrij langer dan 10 minuten stond.

4

Het ziet er misschien niet zo bijzonder uit, maar is nog verbazend leuk.

5

En natuurlijk mag ook een lange lazy river niet ontbreken in een groot waterpark zoals dit.

25

Net zoals een groot golfslagbad.

24

Aan de andere kant liggen nog een aantal glijbanen.

17

Ik heb ze niet gedaan vanwege de lange wachtrij, en zo boeiend zagen ze er ook niet uit.

18

En er ligt ook een groot piratenschip met enkele kinderglijbanen. Zelfs hier mocht mijn klein zusje niet op. Echt ongelofelijk.

11

En ook hier kon je hem vinden: Cookie Monster!!!

9

Hoewel er binnen al een kids water play house staat, staat er hier nog een veel groter.

20

Met een flinke portie water die om de zoveel tijd naar beneden valt.

21

En dan tot slot de twee grote glijbanen van het waterpark.

6

Allebei spectaculaire glijbanen, hoewel ik de rode wat tegenvallen vond.

7

De gele daarentegen, die is echt geweldig. De hoogste free fall slide van Europa!

8

Tot zover het waterpark, terug over naar het pretpark. Alle attracties zijn misschien wel gedaan, maar als je dacht dat de dag er al op zat, vergis je je. Iedere dag van de zomervakantie sluit het park af met een gigantische en zeer mooie slotshow. De show begint om 23:15 en eindigt om 00:00! Heerlijk dat het park iedere dag tot zo laat open is, wou dat het in België ook zo was.

268

Beginnen doen ze met een parade met erg leuke muziek. Alle themagebieden komen aan bod met hun eigen wagens en figuren, dus ook Sesamstraat is van de partij!

269

Als alle wagens klaar zijn met hun toer, start op het water een prachtige show. Water, vuur, licht, rook, vuurwerk, echt alles is er!

276

Normaal had ik er (bijna) geen foto’s van, maar heb van een vriend een fotoreeks toegestuurd gekregen, waarvoor dank!

275

Niet normaal die slotshow… Was volledig sprakeloos.

272

Ik vraag me af hoeveel duizenden euro’s daar de lucht in zijn gevlogen.

270

Nog een aantal foto’s…

274

271

273

En nu zat de dag er echt wel op… Hoogtijd om huiswaarts te keren. Het was geweldig, Spanje is een totaal andere leefwereld dan België en dat merk je ook. Het was ongelofelijk druk, maar dat mag je wel verwachten als je in het hoogseizoen één van Europa’s grootste parken bezoekt, en al zeker als het warm is, hoewel ik denk dat het dat hier bijna altijd is.

2

PortAventura zelf is een groot park dat goed onderhouden is, nergens ziet het er vervallen of vuil uit. Het is overal mooi gethematiseerd hoewel ik vind dat de wachtrijen soms beter kunnen. Qua attractieaanbod is het een heel dubbel park. Langs de ene kant heeft het drie schitterende achtbanen (Shambhala, Dragon Khan en Furius Baco) en een prachtige vrijevaltoren. Langs de andere kant echter stelt het park buiten deze vier attracties niet erg veel voor. De carrousels draaien enorm slecht, El Diablo heeft meer lifthills en remmen dan andere stukken achtbaan, de waterattracties stellen vaak niet veel voor en de Stampida is een rammelbak tot en met. Desondanks heb ik me prima vermaakt in dit pretpark. Nog enkele tips: ga niet met kleine kinderen en zorg dat je minstens twee dagen hier bent als je alles wilt doen. Mij ga je hier binnen een aantal jaar nog zien langskomen! PortAventura, tot de volgende keer!

12