05/10/2015 Efteling

26/10/2015 Uit Door Nathan

Het pretparkseizoen is bijna gedaan, maar er ontbrak toch nog één park in de lijst van reportages. Na alle Belgische parken en Toverland reisden we vandaag naar het laatste park, dicht in de buurt, waarvan er een reportage moest komen, de Efteling!

IMG_3387

De Efteling is het grootste en volgens velen ook het beste pretpark van de Benelux. Het behoort tot de Europese top en is ongetwijfeld iets waar Nederland enorm trots op mag zijn.

IMG_3414

Nog een reden om er langs te gaan is Baron 1898, de nieuwe, spectaculaire achtbaan van het park. Ik was hem natuurlijk al gaan uittesten in de eerste openingsmaand, maar had toen veel te weinig foto’s gemaakt voor een reportage.

IMG_4063

De pracht van de Efteling begint al aan de ingang. Het Huis van de Vijf Zintuigen is één van de symbolen van het park. Echt een schitterend gebouw.

IMG_3397

Als je binnenkomt, staat er in tegenstelling tot bij vele parken geen rij van attracties voor je neus, maar kom je op een groot, breed pad dat de Pardoes Promenade heet.

IMG_3948

Op de Promenade staan enkele fonteinen, wachttijdborden en deze leuk gethematiseerde pinautomaat.

IMG_3951

De sfeer van de Efteling is niet te vergelijken met die van een ander park. Overal is alles mooi afgewerkt en klinkt er leuke muziek.

IMG_3952

De Efteling is onderverdeeld in vier grote rijken: Marerijk, Ruigrijk, Reizenrijk en Anderrijk. Wij zijn vandaag echter niet aan Marerijk toegekomen. De Efteling is een groot en druk park, dus als je alles wil gezien hebben, moet je minimum twee dagen komen. Volgende keer zorg ik dat ik langer dan één dag ga, zodat ik ook Marerijk op beeld kan zetten.

IMG_3945

Ervaring leert ons, dat je om wachttijden te vermijden best eerst naar Ruigrijk gaat. Waar de grootste mensenmassa direct naar Baron 1898 gaat, gaan wij eerst enkele andere attracties doen. Beginnen doen we met De Vliegende Hollander!

IMG_3657

Direct één van de beste attracties van de Efteling, of dat vind ik toch. Omdat we er zo vroeg waren, moesten we bijna niet aanschuiven. Na tien minuutjes zaten we in de attractie.

IMG_4591

Al is wachten bij deze attractie helemaal niet zo erg. De wachtrij is schitterend aangekleed. De rij schiet ook goed op en de muziek is echt wondermooi. Efteling en muziek is een gouden combinatie, maar van alle muziek vind ik deze veruit de beste.

IMG_3647

Ook het station is prachtig. Dit zou in alle parken zo moeten zijn. Well done Efteling!

IMG_4361

De attractie is natuurlijk gebaseerd op de sage van De Vliegende Hollander en Willem van der Decken. Wie hem niet kent moet hem maar eens opzoeken of gewoon naar de Efteling gaan.

IMG_3529

Hij is gebouwd door Kumbak Coasters en bijgewerkt door Intamin. Hij is geopend in 2007, maar heel snel weer gesloten door technische problemen. Hij is pas kunnen heropenen in 2008.

IMG_3472

Dan over naar de rit zelf. Het is in feite een walktrough, darkride, waterattractie en achtbaan in één, je leest het goed, dat zijn normaal gezien vier attracties. De walktrough hebben we al gehad, de wachtrij. Eenmaal ingestapt start de rit en zie je enkele schepen. Men bootst na dat je de haven uitvaart.

IMG_4369

Daarna zit je op open zee en zie je niets, behalve mist. Ondanks dat je niets ziet, is het prachtig. Op open zee is het nu eenmaal donker. Je hoort geluiden en even later wordt er een schip op een waterval geprojecteerd. Je stort onverwacht de diepte in en blijft steken op de ketting van de attractie met een pijnlijke schok in je rug. Je ziet het gezicht van Willem Van Der Decken boven je dat verandert in een doodskop en je gaat vervolgens door de rook naar buiten.

IMG_3609

Je raast van de bochtvormige first drop. gevolgd door een klein tunneltje naar de camelback. Jammer dat je er geen airtime hebt.

IMG_4412

De schuingezette bocht daarentegen is wel erg leuk.

IMG_4398

Je komt in de remmen te staan waarna je naar beneden gaat, bochtje om maakt en vervolgens in het water terechtkomt.

IMG_4545

Echt nat wordt je niet, maar de splash is wel erg leuk. Daarna kan je bekomen van je ritje in DVH.

IMG_3591

Je vaart een klein stukje en bent zo weer in het station waar je uitstapt.

IMG_3435

Velen hebben het niet voor deze attractie, de reden is me een raadsel. Ik vind het echt een schitterend ding. Ik doe hem vaak meerdere keren en kom er iedere keer opnieuw met een glimlach uit.

IMG_3689

De volgende attractie dan maar, Joris en de Draak!

IMG_3556

Opnieuw een achtbaan, of in feite twee achtbanen. Het is een houten racer achtbaan die gebouwd is door Great Coasters International die ook de Troy gebouwd heeft waar ik enkele weken geleden nog in zat.

IMG_3510

Het verhaal van deze attractie is, logischerwijs, gebaseerd op het sprookje van Joris en de Draak.

IMG_4443

15 minuutjes op het wachttijdbord, dus wij snel de wachtrij in. Halfweg splitst de rij en kan je kiezen voor de waterbaan of de vuurbaan. Wij gingen eerst voor water.

IMG_4922

Helaas ging het al snel niet zoals gewild. De rij was niet lang, maar schoot helemaal niet op. Ik ontdekte vrijwel meteen hoe het kwam, na 20 minuten gewacht te hebben kwam ik aan in het station en zag ik dat er maar één (twee) trein(en) op de baan stond(en). Ik bedoel dus, één per baan, twee in totaal.

IMG_4645

Dus heb ik nog eens 20 minuten mogen wachten voor ik op de frontseat zat! 40 minuten in de rij en ze zetten geen tweede trein op, schandalig gewoon! Daar krijg je me kwaad mee! Als ik dan vroeg waarom ze het niet deden, kreeg ik als commentaar “Geen personeel genoeg.” Als enkele personen twee treinen kunnen bedienen, kunnen diezelfde personen toch ook wel vier treinen bedienen?

IMG_4469

Enfin, na 40 minuten zaten we dus op de frontseat voor een video. Nadat de koning, iedere keer opnieuw, zijn toespraak heeft gehouden begint de rit. Je gaat de lifthill op waarna je bovenaan wat bochtenwerk maakt.

IMG_3455

Dat doen beide banen in spiegelbeeld, waarna ze samen naast elkaar naar beneden storten. Vervolgens raas je over enkele heuveltjes waar je best veel airtime hebt.

IMG_4457

Je gaat een grote bocht door waarna de banen splitsen. Desondanks blijft de baan wel ongeveer hetzelfde.

IMG_4460

Je raast naast, onder en boven elkaar door terwijl je veel airtime hebt. Nergens remmen en gewoon laag bij de grond blijven rammen! Typisch GCI maar dan ook wel echt kwaliteit.

IMG_4965

Je maakt nog een lange bocht en gaat stilaan naar het einde toe. In vergelijking met andere achtbanen in de Benelux is het een redelijk korte baan, maar het zijn er wel twee.

IMG_4927

Daarna kom je aan de “Finish” en komt daarna in de remmen te staan. Een bord draait en geeft aan wie van de twee de winnaar is. Ik heb geen idee hoe ze het doen, maar denk dat ze de ketting van één van de twee banen een beetje sneller laten gaan.

IMG_4632

Bij de waterbaan word je soms een beetje nat door opspattend water, bij de vuurbaan raas je gewoon langs de draak die af en toe wat vuur spuwt.

IMG_4505

Opvallend is dat de draak eigenlijk onder de achtbaan door gebouwd is.

IMG_4977

Toen ik eruit kwam kon ik m’n ogen niet geloven… 80 minuten op het bord, nee dank u! De vuurbaan hebben we later op de dag gedaan toen er wel vier treinen reden en de wachttijd gehalveerd was.

IMG_3446

Maar het blijven beide natuurlijk prachtige achtbanen die bovendien veel airtime hebben.

IMG_4046

En toen was het tijd voor de volgende attractie, weer een achtbaan. Dit is zowat een kruispunt van drie grote achtbanen in het park, allemaal dicht bij elkaar.

IMG_4637

De Python is misschien wel de bekendste achtbaan van heel Nederland en is een klassieker tot en met. De achtbaan heeft niet echt een thema en ook geen mooi station of mooie wachtrij. Het is wel een enorm oude achtbaan. Hij is gebouwd door Vekoma en geopend in 1981. Daarmee was het één van de eerste grote achtbanen in Europa.

IMG_3482

Ondertussen is het niet meer zo’n bijzondere baan, maar toch behoudt de Efteling ze. Er zijn verschillende geruchten dat de Python zou verdwijnen, maar zolang hij werkt, zal hij meedraaien. De Efteling is een park dat zijn klassiekers probeert te behouden tot het echt niet meer anders kan. En ik ben zeker dat de Python daar geen uitzondering op is.

IMG_3567

De rit start en na een bochtje kom je aan de lifthill die enorm traag omhoog gaat.

IMG_3603

Eenmaal boven maak je een bocht en gaat van de first drop. Heerlijke drop, vooral in de backseat.

IMG_4325

Direct daarna ga je door een dubbele looping.

IMG_3482

Die worden gevolgd door een bocht die overgaat in een dubbele kurkentrekker.

IMG_4650

Daarna maak je nog een grote helix.

IMG_4346

En sta je zo terug in de remmen. Zoals ik zei een korte baan, maar in de tijd dat hij gebouwd werd was dit enorm groot.

IMG_4318

De baan is voor zijn ouderdom nog best soepel. De treinen zijn dan ook nog maar enkele jaren oud.

IMG_4576

Leuk baantje voor de afwisseling. Echt Eftelingstijl is het niet, maar wel pure nostalgie.

IMG_4324

Naast de Python ligt één van de twee stations van de Stoomtrein. Station de Oost. Het ander station ligt in Marerijk.

IMG_4690

Prachtig uitgewerkt station.

IMG_4693

Ruigrijk biedt vooral wilde attracties, maar er staan ook enkele kinderattracties tussen, zoals deze Polka Marina.

pagina43

We hebben hem natuurlijk niet gedaan, daarvoor hadden we niet genoeg tijd. Als ik hier enkele dagen zou verblijven zou ik het wel doen. Puur omdat hij eigenlijk helemaal anders is dan de meeste soortgelijke attracties.

pagina52

Hij draait veel trager dan de meeste koggemolens, dat wel. Maar hij is gebouwd door Vekoma en is theoretisch gezien een achtbaan. De attractie rijdt namelijk op rails.

IMG_4683

Daarnaast ligt de Halve Maen. Een “gewone” Huss piratenboot, maar dan in Eftelingstijl.

pagina45

Prachtig afgewerkt schip dat bovendien erg hoog schommelt. Ook best een oude attractie, hij staat er al sinds 1982.

pagina46

De attractie staat er al lang, maar dat vijvertje hebben ze pas recent aangelegd als ik me niet vergis.

pagina47

Zo mogen ze wel in meerdere parken een piratenschip zetten. Na meer dan 30 jaar in het park is het nog steeds de grootste schommelboot van Europa.

pagina50

Ruigrijk heeft ook nog een oldtimerbaan. Best een lange als je het eens goed bekijkt.

pagina48

Helaas stond ook hier een erg lange wachtrij… Dat moet je er nu eenmaal bijnemen in een park als de Efteling.

IMG_4763

Als ik hier meerdere dagen was, zou ik hem wel even doen om te lachen. Nu hebben we daar echter geen tijd voor.

.pagina49

Terwijl je naar Reizenrijk wandelt, kom je nog de laatste attractie van Ruigrijk tegen, het Kinderspoor.

IMG_4758

Het is een kinderattractie waarin je in treintjes zit en moet trappen om vooruit te gaan. Erg leuk voor kleinere kinderen. Ik herinner me dat ik ze vroeger ook nog eens gedaan heb.

IMG_4766

Onderweg kom je allerlei dingen tegen die de rit veel leuker maken voor jongere bezoekers. Bovendien bollen de treintjes ook erg gemakkelijk.

IMG_4756

En zo laten we Ruigrijk achter ons en komen we aan in Reizenrijk! Dit rijk bestaat voor het grootste stuk uit een plein met twee grote attracties.

IMG_3891

De meest in het oog springende is natuurlijk de Vogel Rok. Een indoor achtbaan met een zeer kenmerkende ingang.

IMG_4794

Hier viel de wachttijd dan weer goed mee. Na 10 minuutjes zaten we in de attractie. De rij schiet dan ook erg goed op, 3 treinen voor een relatief korte achtbaan. De rij is niet bijzonder, maar wel leuk aangekleed. Om de paar minuten hoor je ook het gekrijs van een vogel en dimmen de lampen. Mooi gedaan van de Efteling.

pagina05

Over het ritverloop kan ik niet veel zeggen. Het bestaat voornamelijk uit bochten. De rit is verder niet volledig donker. In de achtbaan zie je vaak vogels voorbijflitsen en ook op het einde zitten er heel wat lampen in. Bijkomend is er ook nog onride muziek en dat allemaal in combinatie met de beleving van de achtbaan, dat zorgt voor een geweldige attractie.

pagina06

Zo zie je hoe de Efteling van een simpele indoor achtbaan toch een hele beleving kan maken. Lichteffecten, muziek, een verhaal… noem maar op, typisch Efteling. Ik blijf de Vogel Rok een erg leuke achtbaan vinden.

IMG_3719

En naast de Vogel Rok staat de tweede grote attractie van Reizenrijk, Carnaval Festival!

IMG_3871

Hij heeft net een opknapbeurt gekregen en de voorgevel is helemaal herschilderd. Het springt er terug veel meer uit dan vroeger. Zeer goed van de Efteling, maar ik moet zeggen dat de winkel ernaast er nu wel heel kaal uitziet… waarom ze die niet mee opgeknapt hebben is mij een raadsel.

IMG_3914

Ondanks dat de attractie een zeer hoge capaciteit heeft, stond er toch een wachtrij van ongeveer 10 minuten. Ze is eigenlijk niet aangekleed, maar het is ook niet nodig. Je staat er nooit echt lang.

IMG_3722

Ja wat doe je als je geen boom wil kappen? Dan bouw je er het gebouw omheen! In de Efteling kan het allemaal. Het is natuurlijk wel ecologisch.

IMG_3730

Dan over naar de attractie zelf. Het Carnaval Festival is een darkride die gebruik maakt van een endless system, wat zoveel wil zeggen als een soort van trein waarbij alle gondels aan elkaar hangen. Zo rij je in draaiende karretjes door diverse scènes.

IMG_3740

Een echt verhaal zit er niet in. Het is ook niet gebaseerd op een sprookje zoals de meeste grote attracties in dit park. In de darkride ga je door verschillende scènes die allemaal een land voorstellen. Je ziet in elk stuk diverse poppen dansen die stuk voor stuk een rode neus hebben.

IMG_3750

Taatata taatata taatataaaaa!
Taatata taatata taaaaaaa!
Ja… moet ik nog iets over de muziek zeggen?

IMG_3847

Je hebt eigenlijk twee soorten mensen in de wereld. Mensen die houden van deze attractie en mensen die de attractie haten. Ik behoor zonder te twijfelen tot die eerste.

IMG_3754

Dit is voor mij persoonlijk echt een pareltje in de Efteling. Naast het feit dat het gewoon een geweldige attractie is, kijk je ook nog eens je ogen uit aan de decoratie. Iedere rit zie je nieuwe dingen.

pagina08

Om het voor de kinderen nog leuker te maken, hebben ze er een figuurtje ingestoken dat je ook in het “echt” kan ontmoeten in de Efteling. Jokie de clown en zijn vriend Jet de vogel komen op verschillende plaatsen in de attractie terug.

IMG_3789

Deze attractie is eens iets anders dan een achtbaan, maar ik doe hem enorm graag. Het is eigenlijk de meest hilarische darkride die ik ooit gedaan heb. Ik sla hem dan ook nooit over op een dagje Efteling.

IMG_3822

Zullen we doen! Tot de volgende keer!

IMG_3854

De muziek van Carnaval Festival krijg je voor de rest van de dag niet meer uit je hoofd… hoewel je dat in twijfel zou kunnen trekken na de derde attractie op het plein. De muziek van Monsieur Cannibale blijft zeker even gemakkelijk in je hoofd hangen, al vind ik deze een stuk minder leuk…

pagina11

Monsieur Cannibale zijn eigenlijk gewone koffiekopjes, maar zoals eerder gezegd maakt de Efteling van elke ‘gewone’ attractie iets zeer bijzonder. Daar is monsieur Cannibale zeker geen uitzondering op.

pagina12

Veel meer kan je over de attractie niet zeggen. Nog een leuk feitje om mee af te sluiten? De muziek van de attractie is in feite 18+… Ja, serieus.

pagina10

Verder bevindt zich in Reizenrijk ook nog een kleine speeltuin.

IMG_4775

En er staat ook nog een klein doolhof met verschillende avonturen voor kleine kinderen. Denk maar aan springend water, plooibare tralies en dat soort dingen.

pagina14

Een pad leidt ons naar het centrum van het park, waar nog twee attracties liggen die bij Reizenrijk horen. Te beginnen met de Pagode. Eén van de attracties de de Efteling typeert, maar helaas al bijna het hele seizoen defect. Wel mooi dat de Efteling het laat weten met zo’n tekstje.

IMG_3940

De Gondeletta ligt daar vlak tegenover en deze was wel geopend. We hebben hem helaas niet kunnen doen omdat zo een dingen best veel tijd innemen. Bovendien stond er een veel te lange rij voor wat het maar is.

pagina16

Je zit dus in een bootje en vaart een rondje op het meer.

pagina15

Niet echt bijzonder, maar er zit wel een grappig verhaal achter de attractie. Ze werd in die tijd namelijk gebouwd als testcircuit voor de Fata Morgana. Echter was de Gondoletta zo populair dat de Efteling haar gewoon heeft laten liggen. Je moet het maar kunnen…

pagina27

Zoals eerder gezegd slaan we vandaag Marerijk over, gewoon omdat we op één dag niet genoeg tijd hebben om alles te zien in heel het park. Ook het Sprookjesbos behoort tot dat deel, dus dat zien we vandaag jammer genoeg niet.

pagina28

Het laatste rijk dat we nog moeten doen is Anderrijk. Beginnen doen we met de Pandadroom. Het is een 4D-cinema waar ik jammer genoeg niet veel foto’s van heb.. De wachtrij is wel leuk gemaakt. Eenmaal je binnen bent, kom je in een soort van voorshow waar je beelden van dieren op enkele schermen ziet.

pagina29

Daarna ga je door naar de hoofdshow waarbij je de 4D-film te zien krijgt. Wie wil weten waarover het gaat, moet hem zelf maar eens bezoeken. Ik vind het best een leuke film, met vooral erg leuke en verrassende effecten in.

pagina30

Je komt uit in een restaurant waar de dieren uit de film als beelden terugkomen. Wij liepen er echter snel aan voorbij, want de volgende attractie stond op ons te wachten.

pagina17

De oudste attractie van de Efteling, hiermee is het allemaal begonnen.

pagina19

Maar ondanks dat, is het eigenlijk helemaal geen bijzondere attractie. Je gaat in een kamer staan en ziet achter glas vanalles bewegen.

pagina21

De technieken zijn wel opgeknapt door de jaren heen. Er worden onder andere geesten getoond, waarvoor ze een speciale techniek hebben. Verder is ook de muziek tijdens de show wel mooi.

pagina22

Het kan er heel erg mooi uitzien, maar ik heb het niet voor dat soort attracties, dus snel door naar de volgende.

pagina20

De Piraña!

IMG_3969

Het was ons net iets te koud voor de attractie en bovendien stond er een te lange wachtrij. Er waren dus duidelijk heel wat mensen die het wel de moeite vonden, maar wij liepen er zo langs.

IMG_3970

De Piraña is een rapid river die gebouwd is door Intamin. Ik heb hem natuurlijk al wel diverse malen eerder gedaan en weet dus dat het een natte baan is die best de moeite is.

IMG_3965

Tijdens de rit kom je langs twee golfslagbaden, watervallen en diverse golven die de boot in kunnen slaan. En wie een beetje pech heeft, krijgt de volle lading.

IMG_3975

Je komt ook langs enkele standbeelden, die ik persoonlijk wel erg leuk vind. Je kan als omstaander namelijk (volledig gratis!) je hand in de mond van een ander beeld steken, waardoor het beeld meestal water schiet op de boot, echter schiet het af en toe naar de omstaanders waardoor je zelf nat wordt.

IMG_3962

Het is een erg leuke rapid die bij mij redelijk hoog scoort. Op warme dagen sla ik hem dan ook nooit over, maar vandaag skip ik hem liever even.

IMG_4932

De volgende attractie sla ik dan weer niet over. Een rij van 40 minuten was het echter niet waard, zeker niet als je via de single riders zo kan instappen. En zo hebben we vier rondjes kunnen doen in een kwartiertje tijd. De attractie is jammer genoeg erg goed weggestopt tussen de bomen, dus veel foto’s hebben we er niet van.

IMG_4031

Het is voor mij persoonlijk de achtbaan die het laagst scoort van alle achtbanen in de Efteling, zowel op vlak van thema als op vlak van de rit. Desalniettemin is het toch een erg leuke achtbaan.

IMG_4011

Na de lifthill maak je enkele bochten waarna je in de remmen terecht komt. Je gaat opnieuw door een paar slingerbochten en komt opnieuw in de remmen. Daarna (je raadt het al) ga je weer door wat bochten en kom je terug in de remmen. Je maakt vervolgens (ja, serieus…) weeral enkele bochten en komt tot slot in de eindremmen te staan.

IMG_4014

Het is best een leuke baan, zeker aangezien je echt door de baan heen glijdt en je niet op rails staat. Echter staan er meestal lange wachtrijen en is het thema in tegenstelling tot de rest van het park nogal minimaal.

IMG_4034

De laatste attractie van Anderrijk dan maar, de Fata Morgana. Deze was echter in onderhoud tijdens ons bezoek, maar ik haal er enkele oude foto’s bij.

IMG_3996

De Fata Morgana is een darkride met bootjes op het water. Het is één van de mooiste darkrides die ik ken en is gebouwd door Intamin, zoals heel veel in de Efteling, waaronder de twee vorige attracties.

pagina25

De attractie is gebaseerd op het sprookje van 1001 Nacht. Je vaart met een bootje door diverse scènes. Hieronder zie je de reus Djinn waar je ook onderdoor vaart.

pagina26

Het is een erg leuke en vooral zeer mooi afgewerkte darkride die ik graag doe. Ook de muziek is mooi, dus ik heb er eigenlijk niet veel op aan te merken.

pagina24

Holle Bolle Gijs is ook vertegenwoordigd in Anderrijk, hij is eigenlijk te vinden in heel het park.

IMG_4007

En dan restte ons nog één attractie, gevestigd in Ruigrijk, nieuw in de Efteling en alleen al voor deze attractie zou je de Efteling moeten bezoeken. Baron 1898!

pagina35

Het is een divecoaster die dit jaar geopend is en is gebouwd door B&M. Vanaf het moment dat ik dat weet/zie, wil ik zo snel mogelijk de achtbaan in. Ik was al fan van voor ik hem gedaan had.

IMG_4061

Zeg nu zelf, prachtig toch? Zowel de gigantisch grote achtbaan, als het thema, als het op de voet volgen van de bouw hebben me enorme zin gegeven om hem te komen uittesten. Op foto lijkt het niet zo groot, maar als je ervoor staat is het echt gigantisch.

pagina36

Een wachtrij van 60 minuten voor de front seat, later op de dag zelfs maar 40, ik had erger verwacht.

IMG_4074

De rij is jammer genoeg niet zo mooi aangekleed als bij bijvoorbeeld De Vliegende Hollander. Hij is dan ook niet indoor. Voordeel is wel dat hij tussen de attractie doorloopt, wat kan zorgen voor mooie foto’s.

IMG_4081

Het moet niet meer gekker worden, ze verkopen waterflessen in de souvenirwinkels, en in de wachtrij staan er dan gratis kraantjes. In de zomer stonden er ook nog parasols tegen de felle zon.

IMG_4122

Ook hier is een single riders rij, maar dat is meestal geen goede optie. Je wacht er misschien iets minder lang in, maar je kan noch bij elkaar zitten noch kiezen waar je zit. Je moet weten wat je het belangrijkst vindt, maar ik wacht liever 10 minuten langer om te kunnen kiezen dat ik op de front row zit.

IMG_4165

Een deel van de rij ligt vol met schelpen…? Ik vraag me af welk strand ze daarvoor leeggeplunderd hebben.

pagina03

Halverwege splitst de rij in twee, voor de front seat en voor rij twee en drie. Wij gaan natuurlijk voor de front seat. Eenmaal je door de rij bent, begint het avontuur. Het is nogal chaotisch, tickets, voorshows, de bagage… Maar ik merk dat ze er nu al veel op vooruit gegaan zijn ten opzichte van in de zomer.

IMG_4163

Je krijgt namelijk eerst een ticketje waar opstaat op welke rij je plaats mag nemen, afhankelijk van in welke rij je hebt aangeschoven natuurlijk. Daarna moet je langs de bagagerekken waar je je tassen moet afgeven. Je krijgt nog een ticketje waarop hetzelfde nummer staat als datgene dat het personeel net aan je tas heeft gebonden. Daarna kan je de trap op, wordt je in twee groepen gesplitst en moet je wachten tot de deuren voor je opengaan.

IMG_4166

Daarna kan je de eerste voorshow binnen waar mijnbaron Gustave Hooghmoed je toespreekt over rijkdom en geluk. Zijn toespraak wordt echter onderbroken door de Witte Wieven die je waarschuwen niet naar binnen te gaan.

pagina53

In de tweede voorshow sta je dan oog in oog met de ‘echte’ Baron. Hij spreekt je toe en legt je uit wat je moet doen. Je wordt onderverdeeld in drie rijen en als de deur opengaat kan je de attractie in.

IMG_4184

Het station is mooi aangekleed, maar ik had het eerlijk gezegd groter verwacht.

IMG_4204

Als de rit begint rij je eerst een stukje vooruit waarna je stilstaat. De Witte Wieven verschijnen nog een keer boven je en zeggen met hun hoge stemmen dat ze je gewaarschuwd hadden en de afdaling zullen saboteren. Vervolgens ga je omhoog op de lifthill, die verbazend snel gaat.

IMG_4093

Eenmaal boven blijf je even hangen en kijk je de diepte in. Het toppunt van de hele achtbaan volgens velen. Ik had er persoonlijk meer van verwacht.

IMG_3573

Ja… daar hang je dan.

IMG_4242

Daarna stort je naar beneden van de veelbelovende drop. Ik had hem iets intenser verwacht, maar leuk is het natuurlijk wel.

pagina34

Na de drop ga je een tunnel in van 7,5 meter diep. Leuk weetje is dat hij echt gethematiseerd is als een goudmijn. Waarom de Efteling dat gedaan heeft is mij een raadsel, want die tunnel zit continu gevuld met rook die de Witte Wieven moeten voorstellen.

IMG_4904

Je komt de tunnel uit en raast door de eerste inversie, een Immelmann.

IMG_4909

En van de eerste inversie  ga je zo over in de tweede inversie. Een Zero-G-Roll, waarbij je je even gewichtloos voelt. Ik vind het persoonlijk één van de leukste inversies die een achtbaan kan hebben.

IMG_4152

Vervolgens gaat de baan over in een grote helix met op het einde een beetje airtime. Allemaal heel soepel, waar B&M ook wel echt bekend om staat.

IMG_4133

Daarna komt de baan langzaam op zijn einde. Je raast nog over een klein heuveltje waar je leuke airtime hebt, maakt een bochtje en staat daarna alweer in de remmen.

IMG_4736

Het is eigenlijk helemaal niet zo een lange baan, maar dat is zo bij alle divecoasters. Het gaat nu eenmaal over de drop bij dit type achtbanen. Desondanks is het eerste gevoel dat je hebt toch ‘wauw’. Je raast echt met volle snelheid door alles heen zonder ook maar een punt van rust. Bovendien verloopt de baan enorm soepel.

IMG_4108

Echt een kwaliteitbaan dit. De achtbaan zelf is super, maar het verhaal maakt de attractie nog veel sterker.

pagina39

Na de attractie kan je weer naar buiten door een smal gangetje.

IMG_4211

En daarna kan je genieten van iets lekkers. De Efteling heeft er namelijk gebruik van gemaakt om onder de lifthill een nieuw horecapunt te openen.

pagina41

Dus kort samengevat: Baron 1898 is een schitterende achtbaan. De rit is super, maar het verhaal en de afwerking maken alles nog veel beter. Ik ben zeer blij dat de Efteling nog eens iets geopend heeft met thrill, want dat misten ze echt. Laat die volgende nieuwe attractie maar komen!

IMG_4899

En zo komt de dag ten einde. Het was een opvallend drukke dag, zeker voor een doordeweekse maandag, maar we hebben ons toch goed geamuseerd. De Efteling is een schitterend park voor jong en oud. De attracties zijn erg leuk en bovendien stuk voor stuk wondermooi aangekleed. De Efteling is een echt familiepark, maar ze hebben toch enkele attracties staan die het park ook voor de groteren interessant maken, zoals natuurlijk de nieuwe Baron 1898. Als je naar het park gaat, kan je beter langer dan één dag gaan, zeker als je alles wil gedaan hebben. Ik kom hier iedere keer opnieuw erg graag, dus mij ga je hier nog vaak zien.

pagina01