02/11/2018 Europa-Park

14/08/2019 Uit Door Nathan

3 juli 2017. Wie die datum gaat terugzoeken op deze website, zal zien dat ik die dag voor het eerst een bezoekje bracht aan Europa-Park. Op dezelfde dag werd ik verliefd op het park en nog geen anderhalf jaar later kan ik het niet laten om terug te keren.

Als goed excuus gebruikte ik dat ik graag eens Halloween in het park wilde meemaken, wat zeker klopt, want ik ben een grote fan van het populaire gebeuren, maar ik wilde minstens even graag terugkeren naar het park, dat inmiddels vijf keer na elkaar is uitgeroepen tot het beste pretpark ter wereld.

Halloween in Europa-Park wordt zeer groot aangepakt, maar blijft wel familievriendelijk. Omdat men echter wel voor iedereen iets wil aanbieden, wordt er voor de échte horrorliefhebbers een evenement buiten het park georganiseerd, Traumatica. Daarover schrijf ik een apart verslag dat kort na dit zal verschijnen. Hier focus ik mij op Halloween binnen het park en wat er het laatste jaar allemaal veranderd is.

Want ja, 2018 was een bewogen jaar voor Europa-Park. Men vernieuwde een volledig themagebied waarin twee attracties een grote make-over kregen. Helaas moest men op 26 mei 2018 ook op een zeer trieste manier afscheid nemen van Piraten in Batavia en het Scandinavisch gebied.

Allemaal zaken waar ik later nog op terugkom, wij beginnen voorlopig helemaal vooraan in het park. Nog voor het park open was, stonden wij reeds voor de poort. Het park opent om 9 uur, maar een beetje vroeger opent reeds het eerste themagebied en Voletarium, waar wij ook meteen naartoe gaan.

De attractie is nieuw sinds 2017 en is een flying theater, een grote simulator waarbij je over diverse landschappen en monumenten vliegt.

Europa-Park pakte het echter zeer goed aan. Het begint al in de wachtrij, die prachtig gethematiseerd is. Hij schiet ook erg goed op, aangezien er twee grote zalen tegen elkaar geplaatst zijn en elke zaal bestaat uit zeven bakken voor tien personen. Om die capaciteit optimaal te benutten, is er ook een single riders line. Daarnaast is er ook een fastpass-wachtrij, niet voor mensen die extra betalen, maar wel voor mensen die een ticket uit de automaat halen en op het uur dat erop staat terugkomen.

Uiteindelijk moet je in het opstapstation één van de zes wegen volgen die leiden naar één van de drie verdiepingen aan één van de twee kanten. Daarna krijg je nog een korte voorshow te zien en vervolgens mag je instappen in de vliegsimulator. De rit die daarna volgt blaast mij elke keer weer omver. De simulatie zelf, maar ook de muziek en de geureffecten zijn allemaal samen zo goed dat ik telkens ontroerd uit de attractie kom. Sterker nog, voor mij is Voletarium als complete ervaring één van de beste attracties die ik ooit deed.

Nu we de eerste attractie achter de rug hebben en de rest van het park nog niet open is, nemen we rustig de tijd om even een kijkje te nemen in de main street van het park. Ook hier kan je moeilijk niet merken dat het Halloween is.

De ingang van het park is overigens één van de vier stations van de grote monorail. Hij heeft er daarnaast ook nog ééntje in Griekenland, Spanje en het hotelresort, al kan je in die laatste alleen maar in- en uitstappen als hotelgast.

Ook leuk om te zien, aan de rechterkant van de main street was er een soort museum, waar we onder andere dit model van de oude Eurosat zagen staan.

We waren nog niet lang in het park, maar hadden vrijwel meteen door dat Europa-Park Halloween grondig aanpakt. Tal van decoraties versierden het volledige park en je kon geen kant op kijken zonder pompoenen te zien.

De achterkant van het Duitse themagebied is een heel rustig stukje van het park. Er is hier onder andere een groot restaurant, een waterspeeltuin en een kleinschalige watershow.

Er bevindt zich ook een grote fontein met putdeksels rond, waarop grote steden van Europa vermeld staan. We kwamen erachter dat Europa-Park nog niet helemaal doorhad hoe onze hoofdstad nu juist heette. Achja, Europa-Park en België, het zal nooit een goede combinatie zijn…

Europa-Park heeft diverse transportmogelijkheden binnen het park. De grote monorail hebben we daarnet al gehad, maar er rijdt ook een treintje door het park. Deze heeft haltes in Duitsland, Engeland, Spanje en Rusland.

In het achterste deel van de Duitse zone bevinden zich ook nog enkele rustige attracties, waaronder deze Vintage Cars.

Er vlak naast ligt de Elfenfahrt, een rustig tochtje op het water.

Europa-Park investeert elk jaar miljoenen in hun park. Logisch ook, want als je het grootste park van Europa bent, kan je moeilijk stilzitten. Naast grote nieuwe attracties voert men echter ook vernieuwingen uit bij hun kleinere attracties, zoals men afgelopen jaar hier gedaan heeft.

Deze rondrit, die vroeger gethematiseerd was met knullige circustentjes, staat nu in het thema van Jim Knopf. Jammer dat het tegenwoordig allemaal IP-gebaseerd moet zijn, maar op zich ziet het er wel erg netjes uit, zeker in vergelijking met wat het vroeger was. We dachten zelf ook een ritje te maken, maar de wachtrij was ons iets te lang.

Voor de attractie heeft men ook een grote locomotief neergezet.

Maar tot mijn grote spijt zijn die lelijke circustenten niet weg. Die heeft men namelijk gewoon verplaatst en bij de Marionetten-Bootsfahrt gezet. Hoewel het enigszins wel bij het thema past, vloeken de felle kleuren toch iets té hard tussen de mooie natuur.

Het was ondertussen al na 9 uur en de poorten van het park waren open. Zodra de poort open gaat, stormt iedereen meteen door Italië naar de twee grote achtbanen van het Franse themagebied, Silver Star en Eurosat – CanCan Coaster, zeker nu die laatste vernieuwd is. Wij houden de nieuwigheden nog even een verrassing en slaan voorlopig het Franse themagebied over, om de drukte voor te zijn in de andere zones van het park. Onze eerste achtbaan voor vandaag wordt dus Matterhorn Blitz in het Zwitserse themagebied.

Terwijl ik het vrolijk deuntje meezing, moet ik blij vaststellen dat dit een perfect aanvalsplan is, want zelfs op een drukke dag kan ik hier op dit moment doorlopen tot in het station.

Matterhorn Blitz is overigens geen enorm bijzondere achtbaan. Het is een wilde muis die door zijn verticale lift en leuke thema iets unieker is dan de andere exemplaren, maar uiteindelijk doet hij hetzelfde als wat een andere wilde muis doet.

Omdat het Halloween is, heeft men hier wel wat extra decoraties toegevoegd, wat een leuk effect geeft als je de lift ingaat en de deuren plots opengaan.

Naast Matterhorn Blitz is Zwitserland nog de thuis van een tweede achtbaan, namelijk de Schweizer Bobbahn. Ook deze heeft geen enorm hoge capaciteit en kan daarom lange wachtrijen krijgen doorheen de dag. Gelukkig kunnen we hier nu weer meteen instappen.

Ik kan het gerust verdragen om eens een lange wachtrij te trotseren, als de rit me daarna niet teleurstelt. Dat is hier bij deze bobbaan helaas wel het geval. Na een drop en enkele slingerbochtjes sta je alweer in de zeer lange remmen. Dat laatste moet ook wel, want door Europa-Park hun goede operations staan er hier maar liefst vijf treinen op de baan.

Overigens is Zwitserland wel een heel sfeervol themagebied, maar écht goede achtbanen vind je hier naar mijn mening niet.

De laatste attractie in het Zwitserse themagebied is de Jungfrau-Gletscherflieger, een molen die ik vorige keer niet gedaan heb, dus nu wel eens uitgeprobeerd heb. Het is een unieke attractie die ik nog nergens anders gezien heb en mij een beetje doet denken aan een octopus. Heel hard draait hij niet, maar op zich is het best een leuke molen.

Van Zwitserland loop je zo over in Griekenland. Ook hier staan weer twee achtbanen bij elkaar. We beginnen bij Pegasus.

Pegasus is een Mack Rides youngstar coaster die helemaal in deze uithoek van het park gedrukt ligt. Hij ziet er zeer verzorgd uit, maar qua theming is het niet Europa-Park haar beste creatie. De rit zelf is op zich prima, maar vrij kort en uiteindelijk ook maar een family coaster. Voor ons is hij dus zeker leuk om nu mee te pikken, maar als hier later een wachtrij van een uur staat, loop ik toch rustig verder.

De grote attractie van Griekenland is echter Poseidon, een waterachtbaan die in de zomer enorm populair is. Met Halloween lijkt het echter mee te vallen, ondanks dat je er niet heel erg nat in wordt. Op dit moment kunnen we tot in het station doorlopen en tegen het einde van de dag is dat exact hetzelfde. Alleen overdag moest je hier zo een half uurtje geduld hebben, wat tijdens de drukke halloweenperiode niet erg veel is.

Thematisch gezien heeft Europa-Park hier prachtig werk geleverd, en dat geldt eigenlijk voor het overgrote deel van het Griekse themagebied. Het straalt een heel erg warme sfeer uit en alles is tot in de puntjes afgewerkt. Poseidon heeft een mooie wachtrij en station, helderblauw water en enkele outdoor scènes die er zeer goed uitzien.

’s Avonds sluit Poseidon en wordt het station op wonderbaarlijke wijze in een mum van tijd omgetoverd tot een Halloween club die bij Traumatica hoort. Hoewel de meeste bezoekers er wellicht niets van zullen merken, was het mij wel duidelijk door belichting en enkele borden die nu al ophingen.

Tijdens mijn vorig bezoek aan Europa-Park kon Poseidon mij niet volledig bekoren. Ik vond de rit iets te ruw om er echt van te genieten. Nu is dat echter volledig anders, de rit voelde een stuk minder ruw aan en de foute knikken van de baan doen een pak minder pijn. Mijn gezelschap vertelde dat de baan nieuwe boten heeft gekregen, wellicht heeft het daarmee te maken.

Ik heb het ondertussen al enkele keren vermeld, het is Halloween! En hoewel het echte horrorgebeuren zich afspeelt op een apart gebied met een apart toegangsticket, kan je er ook in het park niet omheen. Er worden diverse activiteiten georganiseerd, enkele attracties worden aangepast en er is ook één spookhuis te vinden, Crypta.

Het werd al snel duidelijk dat Europa-Park ook hier enorm goed weet hoe ze met hun drukte om moeten gaan. De wachtrij was vrij lang, maar toch liep ze vlot door en waren we na een klein half uurtje aan de beurt. Bovendien voelde het spookhuis niet aan als één lange trein. Hoe ze het doen weet ik niet, maar elk park kan er wat van leren. Bovendien werd je in de wachtrij ook vermaakt door een acteur die je liet schrikken.

Crypta bestaat uit ondergrondse gangen en enkele acteurs. Het spookhuis is netjes afgewerkt en er zitten enkele zeer mooie stukken in. Het wordt trouwens niet alleen nu gebruikt, vanavond maakt het deel uit van Traumatica. Ik zou niet zeggen dat het spookhuis familievriendelijk is, maar ik ben in ieder geval niet geschrokken en het is toch beduidend minder eng dan de spookhuizen van Traumatica.

Aan de andere kant van het Griekse themagebied liggen nog enkele attracties, waarvan Fluch der Kassandra de eerste is. Deze madhouse is niet gebouwd door Vekoma, maar wel door Mack Rides, net zoals het merendeel van de attracties. Niet verwonderlijk, want Mack Rides is namelijk de eigenaar van het park

Er zijn enkele verschillen tussen de madhouses van Vekoma en die van Mack Rides, zo is deze ietsje kleiner en draait hij wat sneller, maar de meeste mensen zullen geen verschil zien. In het algemeen verkies ik de versie van Vekoma, maar deze madhouse is op zich ook zeer goed. Hij is erg mooi afgewerkt en de muziek is prachtig.

Abenteuer Atlantis is de eerste darkride die we vandaag doen. Het is een interactief exemplaar met een endless system, wat er samen met het feit dat darkrides hier niet enorm populair zijn voor zorgt dat de wachtrij hier zelfs op een drukke dag als vandaag onbestaande is.

Dat is deels ook wel terecht, want hoewel Europa-Park een park van wereldniveau is, zijn hun darkrides dat niet, zeker niet sinds ze dit jaar één van hun mooiste exemplaren hebben moeten inleveren. Versta me niet verkeerd, Abenteuer Atlantis is zeker niet slecht. Ik stap er elke keer graag in en met een glimlach weer uit, maar 2D-decoraties en blacklights zorgen nu eenmaal niet voor een darkride zoals Disney of de Efteling die neerzet.

De laatste attractie in dit themagebied is de familievriendelijke ballonmolen.

Op enkele seconden geraak je van in Griekenland tot in Rusland, waar de volgende darkride op ons te wachten staat.

Schlittenfahrt is een enorm kleine, goedkope darkride die perfect zou passen in een park als Drievliet. Waarom dit nog steeds in Europa-Park mag staan is mij een raadsel. Sommige mensen vinden het grappig omdat het zo extreem kneuterig is, maar ik zie deze attractie om eerlijk te zijn liefst zo snel mogelijk verdwijnen. Het niveau van deze attractie past echt niet meer bij de rest van het park.

Een attractie die ik liever niet snel zie verdwijnen is Euro-Mir, de Mack Rides spinning coaster van het park. Hoewel het een spinning coaster is, spint hij tijdens de rit nauwelijks. Alleen tijdens het naar boven gaan en tijdens de bochten bovenin rond de torens draai je rond je as. Na de first drop draai je nog één keer 180° en de rest van de rit leg je voor- of achteruit af.

Dat wil trouwens niet zeggen dat Euro-Mir een slechte baan is, de baan is lang, heeft enkele intense bochten en de muziek is geniaal. Het is jammer dat het thema redelijk simpel is uitgevoerd en de wachtrij saaie zigzaggen zijn, maar desondanks blijft het één van mijn favorieten in het park.

Maar of het nu één van mijn favorieten is of niet, toch kan ik er niet omheen dat de baan ongelofelijk ruw is geworden. Wordt het stilaan tijd voor nieuwe treinen? Of zelfs een grote vernieuwing aan de track en het thema zoals men bij Eurosat gedaan heeft? Kan ik er dan wel voor pleiten dat het ruimtethema en de geniale soundtrack blijven? Die passen namelijk prima in Rusland.

De laatste attractie in het Russische themagebied is een autobaan.

Het volgende themagebied is Luxemburg, een klein land op de kaart van Europa en ook hier in Europa-Park. Het bestaat namelijk alleen uit de grote piramide en het pleintje dat ervoor ligt. In die piramide bevindt zich onder andere één van de twee stations van de kleine monorail. Het tweede bevindt zich in IJsland, bijna helemaal achterin het park.

Daarnaast bevindt ook Foodloop zich er, een groot restaurant waar je eten bediend wordt via een achtbaan. Leuk als gimmick, maar daarnaast is het eten ook erg lekker en betaalbaar. Je moet waarschijnlijk wel even geduld hebben, want het restaurant is erg populair.

Op de onderste verdieping van het gebouw bevindt zich een draaiend theater waar om de aantal minuten een show speelde. We besloten even naar binnen te lopen en om de tijd te doden een kijkje te nemen bij de gigantische modellen van Krønasår en Rulantica, het nieuwe hotel en waterpark dat in 2019 moet openen.

Ik vind het werkelijk fantastisch dat Europa-Park dit soort dingen tentoonstelt voor haar bezoekers.

De show in het draaiend theater staat op dit moment helemaal in het teken van Rulantica. De bezoekers maken kennis met de mascotte Snorri, krijgen een aantal concept arts te zien en er bevindt zich ook een regengordijn en waterorgel. Het is leuk voor fans zoals ik en ook een goede manier om reclame te maken bij het grote publiek.

Het volgende land is Nederland, dat helaas in 2018 zijn beste attractie verloren is door een grote brand. De darkride Piraten in Batavia is dan wel weg, toch wil ik Europa-Park even feliciteren met de ongelofelijke professionaliteit die men hier geleverd heeft. Men heeft namelijk terwijl het park operationeel was en duizenden bezoekers binnen waren in een mum van tijd verschillende attracties en themagebieden volledig ontruimd. Daarnaast was ook een stuk van het datacentrum van Europa-Park, dat achter de darkride lag, mee verwoest in de brand, waardoor onder andere de website eruit lag, geen tickets meer gekocht konden worden en restaurantbestellingen met de hand moesten gebeuren. Een enorme operatie, maar Europa-Park is erin geslaagd het allemaal in goede banen te leiden en het park enorm vlot weer operationeel te krijgen. De volgende dag opende Europa-Park gewoon weer de deuren en waren slechts enkele attracties rond de brand gesloten, en zelfs die waren zeer snel weer open.

Ik moet toch bekennen, ik heb Piraten in Batavia gemist tijdens mijn bezoek. Ik ben dan ook heel blij dat ze hem opnieuw opbouwen en in 2020 opnieuw gaan openen. Het was niet één van de beste darkrides die ik ooit gedaan heb, maar zeker één van de betere in Europa-Park. Ik hoop wel dat men nu van de gelegenheid gebruikmaakt om moderne technieken en geavanceerde animatronics toe te voegen, al ben ik er zeker van dat Europa-Park er wel iets moois van maakt.

Terug naar het heden dan maar. Nederland heeft daarnaast ook nog enkele familiemolens te bieden.

Onder andere deze vliegtuigjes en een koggemolen.

Centraal in het themagebied staan normaal de Koffiekopjes. Met Halloween maken ze echter de attractie dicht met zwarte doeken, hangen ze er lichteffecten in en veranderen ze de naam naar Griezelkopjes.

Tof om te zien dat Europa-Park zulke dingen aanpakt met Halloween. Ook al zijn het maar kleine en familievriendelijke veranderingen, ze dragen bij aan de sfeer in het park.

De laatste attractie in dit gebied is een kleine botsautobaan voor kinderen.

Niet alleen Piraten in Batavia in het Nederlandse themagebied werd door de brand verwoest, ook een groot deel van het Scandinavisch themagebied is er niet meer. Het gezellige straatje met onder andere een restaurant ging volledig in vlammen op. Ook dit deel bouwt men gelukkig weer opnieuw op en zou al in 2019 moeten openen, met in de kelder zelfs een kleine, nieuwe darkride.

Ook bij Fjord Rafting was er schade door de brand. Er was enorm veel puin in de vaargeul gevallen en de attractie is ook zijn tunnel verloren. Toch is Europa-Park erin geslaagd de rapid river na enkele weken opnieuw te openen, wat ervoor zorgde dat ik hem ondanks de kou toch een keer overwon.

Ik blijf het een zeer goede rapid river vinden en aangezien het vandaag niet echt warm is, staat er in tegenstelling tot bij de andere attracties nauwelijks iemand te wachten.

De prachtige Scandinavische kerk is gelukkig gespaard gebleven bij de brand.

En voor de rest bevindt zich in dit gebied nog de Vindjammer, het schommelschip van het park.

We lopen verder door het park en komen aan in themagebied IJsland, mijn favoriete deel van het park. Niet alleen is het naar mijn mening één van de mooiste, ook staan hier twee fenomenaal goede achtbanen. We beginnen met Blue Fire, de enige achtbaan in het park die over kop gaat.

De periode rond Halloween staat in de pretparkwereld bekend als een extreem drukke periode en ook hier is dat niet anders. Het is vandaag één van de drukste dagen van het jaar in Europa-Park, maar op één of andere manier lijken ze daar enorm goed mee overweg te kunnen. Ja, oké, de wachtrijen bij de attracties zijn erg lang (je ziet het goed, 90+ minuten!), maar de wachtrijen schuiven zo vlot door dat het een stuk minder lang aanvoelt. Het personeel heeft de drukte goed onder controle en doet er alles aan om de capaciteit van de attracties zo hoog mogelijk te hebben. Bij de horeca hebben we zelfs helemaal geen last van de drukte omdat men zo goed op de drukte voorbereid is en inspeelt.

Blue Fire is een achtbaan die al van mijn eerste ritje een speciaal plekje heeft in mijn hart. Deze achtbaan heeft iets waardoor ik hem gewoon fantastisch vind, maar ik kan niet precies zeggen wat. De launch is niet de meest krachtige, maar de rit maakt dat met zijn vier inversies en leuk bochtenwerk meer dan goed. Bovendien heb je door de Mack heupbeugels veel vrijheid tijdens de rit en is de achtbaan ook enorm soepel.

De aankleding van de achtbaan is leuk en de onboard muziek van IMAscore vind ik geweldig. Blue Fire heeft voor mij gewoon alles wat een steengoede achtbaan moet hebben en ik stap tijdens mijn bezoek dan ook met plezier enkele keren in.

Het enige nadeel van Blue Fire vind ik de sponsoring van het bedrijf Gazprom. Bij de achtbaan zelf valt het mee, maar die hal die vlak achter de achtbaan staat is spuuglelijk, al is er wel een zeer mooi model te vinden van Wodan, wat meteen onze volgende stop in IJsland is.

Wodan is één van de twee achtbanen in Europa-Park die niet gebouwd is door Mack. Deze komt uit de fabriek van Great Coasters International, die in tegenstelling tot Mack Rides gespecialiseerd zijn in houten achtbanen. Ook hier is de wachtrij enorm lang, maar wel mooi gethematiseerd. De single rides line is, net zoals bij Blue Fire, ook een optie. Wij gebruikten hem en spaarden daardoor toch minimum een half uur uit.

Grappig om te zien, het halloweenseizoen is nog niet afgelopen en men is nu al volop bezig met decoraties te plaatsen voor de kerstperiode.

De rit van Wodan valt het best te vergelijken met zijn Nederlandse broertje Troy. Eens je van de first drop afraast, volgt razendsnel het ene na het andere element. De focus ligt hierbij duidelijk op de snelheid en je vliegt dan ook vlotjes door de scherpe bochten en over enkele airtime hills. Als je geluk hebt en er net een trein/boot passeert, heb je interactie met de naastgelegen Blue Fire of Atlantica Supersplash.

Persoonlijk plaats ik Wodan nog net onder Troy, al is de thematisering en wachtrij hier natuurlijk een stuk beter. Los daarvan zijn het allebei meesterwerken waarvan je na de rit toch even moet bekomen.

Behalve twee fenomenale achtbanen, heeft IJsland uiteraard ook diverse horecazaken. Daarnaast bevindt zich hier het tweede station van de kleine monorail, een waterspeelplaats en ook nog één attractie, een splash battle.

Whale Adventures was vandaag allesbehalve populair, wat natuurlijk geen verrassing is. Ook wij lieten hem links liggen. Het is overigens wel één van de mooiste splash battles die ik ken.

Ook hier waren al wat kerstdecoraties op te merken. Op zich heb ik er geen problemen mee, het halloweenseizoen zit er binnen enkele dagen op en daarna sluit het park een paar weken de deuren. In die paar weken moet alles van Halloween weggehaald worden en alle kerstdecoraties geplaatst worden. Wie het nog niet door zou hebben, het park is gigantisch, dus dat is behoorlijk wat werk.

De volgende attractie is alweer een waterattractie, wat dus wil zeggen dat we ondanks de gigantische drukte nauwelijks in de wachtrij moeten staan. Na reeds een kwartiertje kon ik in de boten stappen van Atlantica Supersplash, de enige attractie van het Portugese themagebied.

Eens je boven aangekomen bent draait een draaischijf je achteruit en ga je achterwaarts van de eerste afdaling, die verrassend leuk is. Een tweede draaischijf draait je terug vooruit en je raast van de grote heuvel af, die na een airtime hill eindigt met een splash.

De splash is overigens niet erg nat, wat ervoor zorgt dat hij ook op koudere dagen als vandaag leuk is om te doen. Wie niet nat genoeg is, kan altijd een douche nemen in de splash zone vlak naast de attractie.

Vlak naast Portugal ligt Spanje, een eerder klein gebied dat helemaal in de achterste uithoek van het park ligt. Voor de kinderen is hier een speeltuin en een waterspeeltuin. Daarnaast bevindt zich hier ook de ingang van het hotelresort, een station van zowel de parktrein als de grote monorail, een grote showarena en enkele eetgelegenheden.

Daarnaast heeft Spanje ook nog twee molens. Aangezien ik ze vorige keer beide niet gedaan had en de wachtrij nu niet erg lang was, besloot ik ze eens te doen. De eerste is de Feria Swing, die voor Halloween tijdelijk omgebouwd is tot Flight of the Vampire. Het is er donkerder gemaakt en er hangen wat lichten binnen, een beetje hetzelfde als bij de Koffiekopjes. Overigens een leuke molen, al draait hij helemaal niet hard.

De naastgelegen Kolumbusjolle is mijn favoriete molen van de twee. Het is een snel ronddraaiende bootjesmolen waarbij je kan kiezen of je je gondel naar voor, naar achter of naar de binnenkant draait.

Op zich best leuk, maar hetgeen dat deze attractie echt bijzonder maakt is de setting. Tijdens de rit wordt er een onweer nagebootst. Er wordt gebruikgemaakt van muziek, tal van lichteffecten, fonteinen in het midden van de attractie en zelfs projecties op de muren. Deze combinatie zorgt voor een prachtige attractie. Ik durf zelfs zeggen dat ik het een bescheiden topper vind binnen het aanbod van Europa-Park.

We betreden het Oostenrijkse themagebied. Centraal in deze zone staat de Wiener Wellenflieger, de wellenflug van het park.

Ook de familieachtbaan Alpenexpress ligt hier. Het is een Mack Rides powered coaster en de oudste achtbaan van het park.

Geen enorm bijzondere achtbaan en ook niet de langste, al kan de rit wel een beetje spannender worden door de toevoeging van virtual reality. Doorgaans ben ik geen fan van VR op een achtbaan, maar als de kwaliteit goed is en de capaciteit er niet onder lijdt, kan het wel is leuk zijn voor een keer. Hier moet je dan ook enkele euro’s bijbetalen om de beleving mee te krijgen, maar op zich is dat zijn geld wel waard.

De volgende attractie in Oostenrijk is de Zauberwelt der Diamanten, een kleine walkthrough waarbij je begint met door enkele huisjes te lopen, waar onder andere animatronics van beren te vinden zijn. Daarna kom je terecht in een prachtige grot vol diamanten en fantasiemannetjes die er aan het werk zijn. Ook de Alpenexpress en de log flume gaan door deze grot.

En die log flume is de laatste attractie in Oostenrijk. De Tiroler Wildwasserbahn is al een oud beestje, al zou je dat niet zeggen als je ernaar kijkt. Het goede onderhoud van Europa-Park is daar ongetwijfeld de reden van.

De attractie heeft twee drops, de eerste is vrij klein en de tweede een stuk hoger. Een standaard log flume, maar daarom niet minder leuk, al doe ik hem met dit koude weer toch maar één keertje.

Midden tussen alle themagebieden die Europese landen voorstellen, zijn er een paar vreemde eenden in de bijt. Het eerste daarvan is Abenteuerland, een themagebied dat een avontuurlijke en Afrikaanse look heeft. Het bevat twee attracties waarvan de eerste de African Queen is, een grote radarboot die een rondje op het meer vaart en waar ik een foto van ontbreek.

De tweede attractie is de Dschungel-Floßfahrt, een rustig tochtje in vlotten op het water. Het is geen geheim dat Europa-Park vroeger vaak inspiratie ging zoeken bij Disney. Geisterschloss is afgekeken van The Haunted Mansion, Piraten in Batavia van Pirates of the Caribbean, Eurosat van de bol in Epcot en deze attractie van Jungle Cruise. In die tijd (voor Disney naar Europa kwam) zag men dat het in Amerika een gigantisch succes was en besloot men er hier een budgetversie van na te bouwen.

Tijdens de rit passeer je langs diverse scènes, zowel indoor als outdoor.

Ter gelegenheid van Halloween heeft men er enkele vlotten uitgehaald en deze vervangen door drijvende decoraties. Fantastisch hoe creatief ze hier zijn.

Net zoals de Efteling heeft ook Europa-Park een sprookjesbos. Dit is echter een stuk kleiner en minder uitgewerkt dan het exemplaar in Kaatsheuvel.

Het is ook duidelijk een ouder stukje van Europa-Park, ondanks dat het netjes onderhouden is en door de jaren heen ook wel opgeknapt.

Overigens is het één van mijn minst favoriete zones in het park. Niet omdat het er niet netjes uitziet, maar vooral omdat het niet binnen het geheel van Europa-Park past.

Ook hier was behoorlijk wat decoratie te vinden voor Halloween.

Midden in het Sprookjesbos ligt een grote hal die draait om Arthur en de Minimoys, de bekende tekenfilm. In de hal bevinden zich onder andere twee kinderattracties.

Het is er zeer netjes aangekleed.

De hoofdattractie in deze zone is echter een powered inverted coaster met de naam Arthur. Het is een combinatie van een darkride en een achtbaan die zich zowel indoor als outdoor bevindt.

Ook hier was het erg druk en heb ik de wachttijd nooit onder het uur zien zakken. We namen de single rides line, die een wachttijd van 45 minuten opleverde. Dat heb ik nog wel over voor deze achtbaan.

De darkridescènes zijn prachtig en er is een goede afwisseling tussen schermen en fysieke thematisering. Daarnaast zijn ook de stukken achtbaan tussen de scènes erg leuk. Het laatste stukje is interactief. Er bevindt zich een knop op de beugel en met een bepaalde combinatie kan je het laatste deel van de rit vooruit, achteruit of draaiend afleggen, al heb ik geen idee wat je net moet doen om een zeker ritervaring te hebben.

We verlaten het sprookjesgedeelte en komen aan in het volgende themagebied, het Verenigd Koninkrijk. De Britse carrousel is hier de eerste attractie.

Er vlakbij ligt de Silverstone Piste, één van de vele rondritjes in het park. Uiteindelijk is dat geen slechte zaak, want het zorgt ervoor dat de wachttijden bij deze attracties zeer beperkt blijven.

Ook hier waren er behoorlijk wat halloweendecoraties te vinden.

Midden in het themagebied bevindt zich de Arena of Football, een gebouw met onder andere een sport bar en een botsautobaan in. Absoluut niet het mooiste wat Europa-Park al heeft neergezet, maar de attractie die er ligt is best grappig, aangezien de botsauto’s in twee teams verdeeld zijn en er een gigantische bal op de baan ligt.

In het linkerdeel van de themazone staan nog enkele kinderattracties.

Ze zijn stuk voor stuk erg gedetailleerd gethematiseerd en hebben een toffe soudtrack.

Een interactief laserdoolhof is de laatste attractie hier.

De wandelweg met fonteinen die ernaast ligt, heeft men voor Halloween tijdelijk omgebouwd naar een kinderspookhuis.

Heel bijzonder was het niet. Er bevonden zich twee acteurs, maar veel deden ze niet. Het was duidelijk erg familievriendelijk.

Ierland is het volgende themagebied en is tevens het kindergebied van het park.

Tal van kinderattracties staan hier bij elkaar.

Ook hier is alles erg leuk gethematiseerd.

Ik deed hier vandaag slechts twee attracties, waarvan deze Ba-a-a Express de eerste was. Deze kinderachtbaan biedt voor ons weinig bijzonder, al is het zeer duidelijk dat deze achtbaan ook ontworpen is voor volwassenen. De beugels zijn zeer ruim en je hebt meer dan genoeg beenruimte.

De tweede attractie waar ik met veel plezier een ritje op maak is Dancing Dingie. Het is in feite niet meer dan een rockin’ tug, die ik in de meeste parken zelfs oversla. Hier is hij echter zo mooi gethematiseerd dat ik er graag elk bezoek een ritje op maak. De soundtrack is trouwens prachtig en zorgt dat de ervaring nog tien keer leuker wordt.

We zijn ondertussen heel het park rond, dus begeven we ons naar de twee themagebieden in het begin van het park die we deze ochtend overgeslagen zijn. Het eerste is Italië, een sfeervol plein met twee darkrides, een monorail en een restaurant waar men lekkere pizza’s heeft.

We beginnen met de monorail Volo Da Vinci, die een mooi zicht geeft op de omliggende zone.

Daarna begeven we ons naar Geisterschloss, mijn favoriete darkride in het park. Hij is duidelijk geïnspireerd op the Haunted Mansion in de Amerikaanse Disneyparken, maar dat mag hier de pret niet drukken. Je begint met een voorshow waar de illusie wordt gewekt dat je in een lift wegzakt. In praktijk stijgen de muren en stap je op dezelfde verdieping weer uit.

Daarna kan je door naar de echte ride. Je stapt in een karretje en begint aan je tour door het gebouw. Veel echte schrikeffecten zitten er niet in, maar dat moet voor mij niet om een goed spookhuis te hebben. Alles ziet er zeer netjes uit en er is veel om naar te kijken. Ik kom toch elke keer tevreden uit deze attractie.

Hoewel Geisterschloss redelijk familievriendelijk blijft, is de andere darkride in dit gebied nog een heel stuk familievriendelijker. Piccolo Mondo neemt je mee door Italië en laat je op je reis heel veel typisch Italiaanse dingen zien.

Venetië, de Mona Lisa, theater en natuurlijk ons favoriete ding in Italië, pizza! Het zit er allemaal in.

Het laatste themadeel voor vandaag is Frankrijk, het themagebied dat afgelopen winter een grote opknapbeurt heeft gekregen. Ik was heel benieuwd naar de vernieuwde Eurosat, maar heb toch eerst een ritje gemaakt op de Euro Tower.

Deze geeft je mooie uitzichten over Frankrijk en eigenlijk het hele park.

In het Franse themagebied bevindt zich ook nog een 4D-cinema.

Maar nu is het echt tijd om aan de grote nieuwigheid voor dit jaar te beginnen. Eurosat, de achtbaan die in die iconische bol, was duidelijk aan het einde van zijn levensjaren gekomen en werd daarom volledig vernieuwd. De track werd voor het overgrote deel vervangen en er staan nieuwe treinen op de baan. Het misplaatste ruimtethema maakte plaats voor iets nieuws, dat een stuk beter in het Franse gebied past. Het resultaat is Eurosat – CanCan Coaster.

Het was enorm druk in het park en dat was ook hier te merken. Voor een ritje in Eurosat – CanCan Coaster moesten we bijna anderhalf uur geduld hebben. Men heeft ook een single riders line, maar daarmee mis je wel een groot deel van de prachtige wachtrij. Europa-Park legt de lat tegenwoordig heel hoog op vlak van thematisering en dat is ook hier te merken. Ook het station ziet er zeer netjes uit.

De thematisering tijdens de rit viel mij dan weer een beetje tegen. In de bol is het voornamelijk goedkope 2D-theming. Europa-Park liet zelf al weten er niet 100% tevreden mee te zijn en ik snap wel waarom. Overigens ben ik wel fan van de muziek. Tijdens de spiraallift hoor je een aangepaste versie van de oude soundtrack van Eurosat en tijdens de afdaling klinkt het bekende cancan-deuntje door de speakers.

De baan is een heel stuk soepeler dan vroeger en in het algemeen vind ik toch dat Europa-Park met deze renovatie erg goed werk heeft geleverd. Aan de decors binnenin de bol is nog een beetje werk, maar verder ziet alles er piekfijn uit en past het perfect in het Franse themagebied.

Europa-Park heeft van de renovatie gebruik gemaakt om het maximale uit de beschikbare ruimte te halen. Op die manier heeft men niet alleen de oude Eurosat een grote update gegeven, maar daarnaast ook nog een compleet nieuwe VR-ervaring toegevoegd. Niet alleen werden er brillen en een film aangeschaft, er is zelfs een volledig apart instapstation en een andere wachtrij. Omdat de wachttijd niet te dramatisch zou worden, vraagt Europa-Park voor de ervaring een prijs van €6, maar je krijgt er dan wel wat voor terug.

De VR-ervaring verschilt namelijk behoorlijk van alle eerdere achtbanen met VR die ik al gedaan heb. Hier krijg je je VR-bril tijdens een korte voorshow. Je ziet in de bril je medepassagiers en de medewerker die je uitleg geeft. Daarna moet je met de bril op je neus je weg vinden naar de achtbaantrein, die klaarstaat in het station. Alles wordt heel duidelijk aangegeven en men helpt je ook bij het instappen. Daarna begint de rit en de echte film, die gebaseerd is op de film Valerian and the City of a Thousand Planets. De film is tof, de kwaliteit is goed en de rit lijkt een stuk spannender.

Voor mij is er nog steeds maar één park dat weet hoe je met VR moet omgaan. In de meeste parken is de capaciteit van de achtbaan een drama of de film slecht. Hier moet je er dan wel een kleine meerprijs voor betalen, maar dat doe ik met plezier als het het waard is. Het is bovendien ook niet iets dat ik elke keer wil doen.

Europa-Park heeft meer vernieuwd dan alleen de oude Eurosat. Ook op het plein voor de achtbaan zijn enkele nieuwe of vernieuwde zaken, zoals deze boot waar je op kan eten.

Eén van de oude treinen van Eurosat staat tentoongesteld in het Franse themagebied.

Onder Eurosat lag vroeger een darkride in het thema van dinosaurussen. Het had helemaal niets met Frankrijk te maken en de attractie zelf lag ook redelijk verstopt. Men heeft nu van de gelegenheid gebruikgemaakt de attractie een grote opknapbeurt te geven. Het verhaal achter Madame Freudenreich Curiosités gaat over een oud Frans vrouwtje dat dino’s als huisdieren houdt.

De ingang van de attractie ligt een stuk minder verstopt en de wachtrij is leuk aangekleed, al kunnen we zelfs op een extreem drukke dag als vandaag meteen instappen.

De dinosaurussen zijn dus in de attractie gebleven, maar toch zijn er heel wat aanpassingen gedaan. De attractie is een stuk minder donker en de dino’s zien er heel wat liever uit dan vroeger. Er werden heel wat decoraties toegevoegd en ook de muziek is nieuw.

De sfeer van de attractie is fantastisch en de speelsheid die in de diverse scènes zit is geweldig uitgevoerd. Natuurlijk eindigt alles in een feestje.

Op het einde staat er ook nog een nieuwe animatronic van Madame Freudenreich, die er best netjes uitziet.

De laatste attractie die we in dit themagebied nog moesten doen was Silver Star, de B&M hypercoaster van het park.

Het is de hoogste, snelste en langste achtbaan van het park en (gedeeld met Kärnan) zelfs van heel Duitsland. Toch is het niet mijn favoriet in het park. Het is zeker een goede achtbaan, maar de achtbaan gaat net niet snel genoeg over zijn heuvels om genoeg airtime te bieden.

Voor de rest is de baan wel erg soepel en zeker het wachten waard. Mijn advies is om hem backseat te doen, daar vind ik hem met ruime voorsprong het beste.

Toen we uit Silver Star kwamen was het donker en besloten we de speciale halloweenparade te gaan kijken die centraal in het park een rondje reed. Verwacht hier geen parade met gigantische wagens zoals in Disney, maar het was zeker tof gedaan.

Na de parade liepen we door naar de achterkant van het park. Op aanraden van iemand gingen we nog kijken naar de show Hellfire Fountains. Shows zijn doorgaans iets minder mijn ding, maar van een show met fonteinen, vuurwerk en licht kan ik wel genieten.

Achteraf gezien ben ik erg blij dat ik de show gezien heb. Het was een heel bombastische show waar enorm veel in zat. De enige commentaar die ik kan bedenken is dat hij aan de erg korte kant was, na amper een minuutje of zes was hij alweer afgelopen.

Onze dag in Europa-Park zat erop, maar we besloten nog even door het Franse themagebied te wandelen. In het donker ziet het er namelijk prachtig uit.

Het park sluit de deuren en wij begeven ons richting het volgende avontuur. Nog een leuke tip om de verveling ’s avonds tegen te gaan: de hotels en bars van het park zijn vrij toegankelijk, ook voor niet-hotelgasten. Ik kan je absoluut aanraden om eens een kijkje te nemen in de prachtige hotels van het park. En zeg nu zelf, zo’n cocktail is toch ook altijd mooi meegenomen. Nog niet overtuigd? Misschien door deze foto’s wel.

Ik zou bijna zeggen dat onze avond erop zit, maar dat is voor één keer niet het geval. Voor de echte liefhebbers van Halloween organiseert Europa-Park namelijk Traumatica, en dat is exact waar wij nu naartoe gaan! Mijn bezoekje aan Europa-Park eindigt dus hier.

Ik zou een hele alinea kunnen schrijven over hoe fantastisch Europa-Park is, maar laten we eerlijk zijn, dat weten allemaal ondertussen. Je kan weinig aanmerken op het uiterlijk of de werking van het park en het is natuurlijk niet voor niets al vijf jaren op rij verkozen tot het beste pretpark ter wereld. Daarentegen weet ik niet of ik Halloween in het park zou aanraden. Dat heeft niets met het park te maken, maar wel met de drukte. Voor mensen die graag Halloween op een familievriendelijke manier vieren zou ik zeker aanraden eens langs te komen, maar ben je een echte horrorliefhebber heb je hier weinig te zoeken. Traumatica is dan wellicht meer je ding. Wil je gewoon graag het park eens beleven? Vermijd dan vooral de halloweenperiode en kom in het voorjaar of de zomer. Toch wil ik Europa-Park een pluim geven. Ondanks de extreme drukte verliep alles enorm vlot. Europa-Park toont daarmee nog maar een keer dat ze op alles voorzien zijn en enorm professioneel te werk gaan. Tot snel, Europa-Park!